Omsorgsmedhjælper, Merete Jensen - der tidligere var ansat på Boformen Søparken i Rebild Kommune.
Omsorgsmedhjælper, Merete Jensen har fået 440.000 kroner i manglende løn og i alt blev der tilbagebetalt cirka 1 million kroner før skat til otte medarbejdere på Boformen Søparken.
Foto: Inge-Marie Krøier

Merete har fået 440.000 tilbage efter løntjek

Omsorgsmedhjælper Merete Jensen er en af de mange medlemmer som FOA Nordjylland hver uge hjælper, når det gælder fejl i lønsedler. Hun har fået den manglende løn udbetalt, og før skat drejer det sig om 400.000 kroner i 2018 og 40.000 kroner i 2020. Fejlene drejer sig primært om manglende overtidsbetaling. Det som undrer hende, er at Boformen Søparken desværre var længe om at rette op på de fejl, som de begik tilbage i 2018.

Manglende betaling for overarbejde
Ifølge FOA Nordjyllands eksperter drejede begge lønsager sig nemlig om de samme fejl på lønsedlen. Merete fortæller, at det særligt handlede om fejl i forbindelse med forskudte vagter samt manglende betaling for overarbejdstid. I første omgang tjekkede FOA Nordjylland hendes løn tre år tilbage, og derefter to år mere, så de sammenlagt tjekkede fem års lønsedler. Merete fortæller, at hun for beboernes skyld sagde ja til ekstra vagter på Boformen Søparken – og det var de ekstra timer, som hun ikke fik løn for.

Løntjek gav 1 million til otte FOA-medlemmer
Det var ikke kun Merete som fik tjekket lønnen på Søparken – i alt har otte medarbejdere fået tjekket deres lønsedler. Lønsedlerne blev tjekket én for én, og det var et betragteligt beløb de i første omgang var blevet snydt for. Nu har de fået den løn som de, ifølge overenskomsten, har ret til. Desværre ved Merete, at mange slet ikke tjekker lønsedlen, og det bekymrer hende. Sagen er netop afsluttet, og de otte medlemmer har i alt fået tilbagebetalt cirka 1 million kroner i manglende løn før skat.

Læs også: Fem ting du skal huske at tjekke på din lønseddel

Hold dig ajour med overenskomsten
Det er ikke nok at tjekke lønsedlen – det er lige så vigtigt at tjekke timeopgørelsen og normperioden, da mange af de fejl som skete på Boformen Søparken, handlede om normtimer som ikke var blevet udbetalt. ”Vi bliver altid overraskede, når der bliver fundet så mange fejl hos otte medarbejdere, men jeg har en forhåbning om at både ledelsen og medarbejderne nu sætter sig lidt bedre ind i FOAs overenskomst,” siger Pia Mehlbye som er faglig sekretær i FOA Nordjylland. Pia opfordrer alle til at tjekke deres lønsedler, og snakke med tillidsrepræsentanten og dernæst FOA Nordjylland, hvis man finder fejl eller uregelmæssigheder. Indimellem opfordrer nogle arbejdsgivere også medarbejderne til at underskrive en lokalaftale som FOA ikke er en del af. Det kan betyde ringere vilkår for de ansatte, og derfor at det vigtigt, aldrig at skrive under på en aftale medmindre den er tjekket i FOA Nordjylland.

Styr på normperioder?
Ifølge overenskomsten er en normperiode en periode på et bestemt antal uger helt op til et år, som ledelsen planlægger vagter efter, og som skal stemme med gennemsnitlig 37 timer om ugen for en fuldtidsansat. Det er altid arbejdsgiverens ansvar at sørge for, at normtiden passer. Desværre var det ikke tilfældet for Merete og hendes kolleger.

Er du i tvivl om du har styr på normperioder, så kan du læse mere om planlægning af arbejdstid og især normtid her:

Om normtid og planlægning af arbejdstid

Skriv en kommentar på Facebook