På job i en corona-tid

Vi har stillet en række FOA Nordjylland-medlemmer de samme spørgsmål – nemlig om deres job under corona-krisen.

Det har givet vidt forskellige svar. Måske ville dine svar se helt anderledes ud?

Her de spørgsmål vi har stillet:
- Hvordan er det at være FOA-medlem i en corona-tid?
- Hvad har været godt/bedre end normalt arbejdsmæssigt?
- Hvad har været hårdt/udfordrende fysisk/psykisk under corona?

Britta Frydendall Thomsen, omsorgsmedhjælper

Hvordan er det at være FOA-medlem i en corona-tid?

Det har været betryggende, at min arbejdsgiver har taget hensyn til, at både jeg og min mand er i risikogruppen. Det er jo positivt, at jeg ved, at de aldrig ville sende mig steder hen, hvor der var stor risiko for coronasmitte.

Hvad har været godt/bedre end normalt arbejdsmæssigt?
At jeg fik løn selvom der var dage, hvor jeg ikke var på arbejde.

Hvad har været hårdt/udfordrende fysisk/psykisk under corona?
Det er selvfølgelig hårdt at leve med usikkerheden under corona, da både min mand og jeg er i en risikogruppe på grund af alder. Hvad ville det mon betyde, hvis vi blev smittet med corona?

Anonym, social- og sundhedshjælper

Hvordan er det at være FOA-medlem i en corona-tid?

Der har været rigtig mange retningslinjer, som vi skulle sætte os ind i, og det har fyldt rigtig meget i mit arbejde.

Hvad har været godt/bedre end normalt arbejdsmæssigt?
For nogle beboere har det været godt med færre besøg og færre frivillige – særligt de demente. Tidligere havde vi en praksis, hvor vi gjorde alt for at få flest mulig til at spise sammen i spisesalen. Det har vi ændret under corona, hvor vi udelukkende har spist i små grupper eller i egen lejlighed. Det giver mere ro for alle, og den nye rytme bliver sandsynligvis permanent, da det samtidig kræver færre hænder til at ”fragte” beboerne frem og tilbage.

Hvad har været hårdt/udfordrende fysisk/psykisk under corona?
Hold da op, hvor var jeg bange for at bringe smitten hen på min arbejdsplads, men heldigvis har vi ikke haft smitten på plejehjemmet, og det har givet ro.

Skulle jeg nævne noget andet, så synes jeg det er svært at bære værnemidler i forbindelse med badesituationer og andre opgaver, hvor man er tætte på borgerne.

Det har også været svært for os ansatte, når de pårørende ikke har været indstillet på at overholde de retningslinjer der fx er lavet for besøg på plejehjemmet.

Christian Sørensen, plejehjemsteknikker, Klitrosen, Thisted

Hvordan er det at være FOA-medlem i en corona-tid?
Normalt arbejder jeg på to plejehjem, men under corona blev jeg på det ene for at begrænse en eventuel smittespredning. Det har været godt, da jeg kom rigtig godt med, hvad angår arbejdsopgaver. Men vi har også haft en bekymring omkring de opgaver, vi ikke fik løst. De udskudte arbejdsopgaver betyder, at vi fremadrettet skal holde mange møder og løse de opgaver, som vi har skubbet foran os i et stykke tid.

Hvad har været hårdt/udfordrende fysisk/psykisk under corona?
Som alle andre har jeg haft mine bekymringer omkring situationen, da jeg har muskelsvind. Jeg skulle vænne mig til at holde digitale møder, og det har været trættende at vænne sig til. Nogle af kolleger på plejehjemmene har også haft mere at lave end normalt i forbindelse med til- og fraflytning, da de pårørende ikke måtte komme ind på plejehjemmene. Endelig har nogle tilkendegivet, at de på et tidspunkt havde hørt rigeligt om corona, så de var mætte af at høre om det.

Hvad har været godt/bedre end normalt arbejdsmæssigt?
De færreste af os har været rigtig bange for at få corona, men til gengæld har de fleste af os har været bange for at få smitten slæbt ind i på plejehjemmet, og den tanke har været belastende.

Pernille Christensen, social- og sundhedsassistent, Hjemmeplejen Nord, Gandrup

Hvordan er det at være FOA-medlem i en corona-tid?
Vi er ikke gået i panik, og vi har holdt os opdateret på de nye retningslinjer og støttet hinanden i dagligdagen. På et tidspunkt blev stemningen pisket op, men vi var gode til at få ro på igen. Og borgerne har været rigtig gode. Gode til at bakke hinanden op og ned.

Hvad har været godt/bedre end normalt arbejdsmæssigt?
Vi har fået en meget mere synlig leder under corona. Hun har ikke været til nær så mange møder som tidligere. Vi er blevet delt op i teams, og det har givet mere ro og planen er, at vi fortsat skal være delt op.

Og i tiden under corona har jeg slet ikke haft syge børn.

Hvad har været hårdt/udfordrende fysisk/psykisk under corona?
Mens børnene skulle passes hjemme, var det et puslespil at få hverdagen til at fungere med to børn på 3 og 6 år, og til tider havde jeg dårlig samvittighed overfor både mand og børn. Det undrede mig også, når jeg kom i private hjem, at der blev holdt sociale sammenkomster midt i en corona-tid. Det havde jeg det svært ved at observere, når jeg nu selv ofrede mit sociale liv for at undgå smittespredning.

Stephan Callesen, husassistent, Aalborg Sygehus Syd

Hvordan er det at være FOA-medlem i en corona-tid?
Jeg har ikke mærket den store forskel, så det har været fint arbejdsmæssigt. Der er blevet taget hånd om merarbejde og de øvrige udfordringer, der har været. Jeg synes også, FOA har taget godt hånd om udfordringerne og så har alle løbende skulle sætte sig ind i nye retningslinjer.

Hvad har været godt/bedre end normalt arbejdsmæssigt?
Det som har været bedre for os, har været at arbejdspladsen har været ekstra opmærksomme på den enkelte ansatte og vores arbejdsmiljø. De har også taget hånd om den utryghed der har været – uanset om den har været reel eller mere diffus.

Hvad har været hårdt/udfordrende fysisk/psykisk under corona?
Personligt – så synes jeg ikke der har været noget som har været ekstra udfordrende – lige bortset fra retningslinjerne som hele tiden ændrede sig. Og så er jeg ikke typen der går i panik, men typen der sætter mig godt ind i tingene, så jeg ved hvad der er risikofyldt og hvad der er sikkert. Vi har jo heller ikke haft en direkte patientkontakt, og har der været arbejdsopgaver med øget smitterisiko, så har vi fået den nødvendige information, og det har været betryggende.

Dorte Overgaard, social- og sundhedsassistent, Solhjem, Thisted

Hvordan er det at være FOA-medlem i en corona-tid?
Det har været svært at være FOA-medlem under corona. Jeg synes, at vi i plejen har været rigtig meget på og mange har været tæt på de syge. Nogle har sat livet på spil, og det ene øjeblik oplever vi, at blive rost til skyerne og det næste øjeblik det stik modsatte. Vi fortjener mere anerkendelse, og jeg kunne godt tænke mig, at vores indsats under corona ville blive værdsat en smule mere.

Hvad har været godt/bedre end normalt arbejdsmæssigt?
De færre møder har givet ro i plejen, men det betyder til gengæld, at vi fremover får travlt med at holde de møder som skulle have været holdt. En del af vores arbejdsliv har været sat på pause, og spørgsmålet er, om det er for sent at holde de vigtige samtaler som skulle have været holdt - fx om arbejdsmiljø. Mange tillidsvalgte har været sat ude af spillet, og jeg tror desværre, at det har en pris og kommer til at bide os i halen i et stykke tid.

Hvad har været hårdt/udfordrende fysisk/psykisk under corona?
- Det har været hårdt med alle de nye retningslinjer, som vi hele tiden skulle sætte os ind i. Jeg tror også de fleste af os har haft en skræk for at smitte de svage borgere, men det har ikke kun været svært for os, det har også været svært for borgerne, da mange har lidt et afsavn i forhold til dem, som de ikke måtte mødes med – de har helt klart manglet samvær med deres kære. Til gengæld har det givet ro for de demente borgere.