Ret til fuld tid og uddannelse af flere pædagogiske assistenter

I FOA Nordjylland har vi med spænding fulgt regeringens nylige udspil om flere voksne i landets daginstitutioner. De første 500 millioner er afsat og skal blandt andet sikre et øget antal af pædagogiske assistenter i daginstitutionerne.

Det betyder også, at de ansatte som i dag er ufrivilligt på deltid, kan få ret til fuld tid. Tilbyd de mange pædagogiske assistenter og pædagogmedhjælpere fuld tid.
Regeringen har øremærket midlerne til kvalitetsløftet og udarbejdet en fordelingsnøgle, så kommunerne også tilgodeser FOAs faggrupper – nemlig de pædagogiske assistenter og pædagogmedhjælperne. Med initiativet skal kvaliteten i daginstitutionerne forbedres, og det glæder vi os over i FOA Nordjylland. Godt at pengene SKAL gå til børnene, og lægges oveni de budgetter, som allerede er planlagt for dagtilbudsområdet.

Med fordelingsnøglen i hånden melder FOA Nordjylland sig klar til at tilvejebringe det pædagogiske personale, der som minimum skal fastholde normeringen og den nuværende uddannelsessammensætning. Fordelingen på landsplan viser, at 62 procent af de ansatte i institutionerne er pædagoger, 8 procent er pædagogiske assistenter og 30 procent er pædagogmedhjælpere. Det betyder, at 38 procent af normeringen skal gå til FOA Nordjyllands medlemmer. I Aalborg Kommune alene svarer det til cirka 6 millioner kroner af det samlede beløb som tilfalder kommunen.

Ansæt ledige med erfaring – i FOA har vi superdygtige, omsorgsfulde, veluddannede pædagogiske assistenter, som bare venter på en ansættelse. Der er ikke færre end 41 ledige pædagogiske assistenter og 27 ledige pædagogmedhjælpere i de kommuner FOA Nordjylland dækker. Giv børnene den bedste start på livet ved at ansætte eller videreuddanne de som allerede er i institutionerne. Der er et stort potentiale i at videreuddanne allerede erfarne pædagogmedhjælpere til pædagogiske assistenter. Pædagogmedhjælpere, som er over 25 år og som har mere end to års erfaring, kan tage uddannelsen på blot 42 uger. Og med uddannelsen til pædagogisk assistent åbner der sig en verden af muligheder – også for dem, der ikke har gået i gymnasium.

Kommunerne skal fremtidssikre institutionerne via den fordelingsnøgle, som regeringen har udstukket, og i FOA Nordjylland er vi klar at gå i dialog. Beløbet til personale i daginstitutionerne forventes at stige indtil man i 2025 sætter 1,6 milliarder kroner af om året. Sammen skal vi sikre, at børn omgives af flere uddannede voksne, som kan tilføre den nødvendige pædagogiske indsats. Forældrene skal vide, at kommuner og fagforeninger har vilje til at føre regeringens udspil ud i livet. Lad os sammen fremtidssikre institutionerne og sikre børns trivsel og udvikling. FOA Nordjylland er klar og forventer, at kommunerne vil bruge pengene ansvarligt og efter regeringens fordelingsnøgle, da de ellers skal sendes retur.

Skriv en kommentar på Facebook