Leif Vestbjerg-Nielsen
Leif Vestbjerg-Nielsen, Faglig sekretær, arbejdsmiljøpolitisk enhed i FOA Nordjylland, Sydhavnsvej 13. 1, Thisted
Foto: Inge-Marie Krøier

Tilsyn i sundheds- og plejesektoren TAK

Midt i en genåbning af Danmark kan det undre, at Arbejdstilsynet IKKE finder behov for at føre tilsyn med FOA-arbejdspladser som sygehuse og plejehjem. Selvom beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard, med rette, har fået kritik, så fastholder han, at der fortsat ikke skal være målrettede tilsyn med sundheds- og plejesektoren.

Han har dog lovet, at Arbejdstilsynet hurtigst muligt kommer på fuldt blus igen. Det vil vi i FOA holde ham fast på.

I en coronatid, hvor mange arbejdspladser er under pres, har de ansatte brug for, at Arbejdstilsynet fortsat arbejder med at føre tilsyn med et sundt og sikkert arbejdsmiljø. Medarbejderne har brug for at vide, at de kan regne med, at Arbejdstilsynet er der for dem. Fra 13. marts til 13. maj har der kun været 12 tilsyn i sundheds- og plejesektoren ud af i alt 2196 tilsyn. (Ugebrevet A4)

Ja det undrer, at der ikke føres tilsyn med, om der for eksempel er tilstrækkelige værnemidler, som der gøres i forhold til byggepladser. Arbejdstilsynets medarbejdere må kunne gennemføre undersøgelser på alle arbejdspladser, også på en sådan måde, så Sundhedsstyrelsens anbefalinger overholdes. Det undrer også, at man heller ikke fører tilsyn med det psykiske arbejdsmiljø. I FOA ved vi, at de ansatte har været og fortsat er under et ekstraordinært pres i en tid med corona. Derfor er det på høje tid, at Arbejdstilsynet melder sig på banen og viser, at de er der for de mange medarbejdere på psykiatri- og handicapområdet, på plejecentre, hospitaler og i hjemmeplejen.

Områder som disse har fået udstedt vejledninger og påbud omkring forflytninger, vold og trusler men desværre ved vi, at de ikke er løst blot fordi vi blev ramt af en COVID-19 nedlukning. De fagområder har været i gang hele tiden, og derfor kan det undre, at Arbejdstilsynet prioriterer målrettede tilsyn og vejledning til byggepladser frem for arbejdspladser i ældreplejen og på hospitalerne.

Det der undrer os mest er, at der ikke for længst er sket noget, og sker der ikke snart noget, så vil FOAs kritik af området fortsætte – det kan du regne med!