Pia Pedersen, Næstformand i FOA Nordjylland
Der er gode muligheder for uddannelse til ledige - a-kassen kender til lovgivningen på området, og de fagligt ansatte kender uddannelsesmulighederne, arbejdsgiverne og behovet for kompetenceløft, så kontakt os gerne!
Foto: Inge-Marie Krøier

Uddan dig til ti procent over dagpengesatsen

Med et omfattende udspil fra Regeringen er det nu muligt for ufaglærte ledige over 30 år at få en erhvervsuddannelse med 110 procent af deres individuelle dagpengesats i stedet for de sædvanlige 80 procent. Tilbuddet gælder til og med 2021.

Der bliver med andre ord investeret i et uddannelsesløft til dem som har mistet jobbet, så de hurtigt kan blive omstillet til et nyt. Forudsætningen er, at man skal opfylde bestemte krav til alder og baggrund, samt at den uddannelse man vil tage, står på den særlige positivliste. På FOAs fagområder står uddannelsen til social- og sundhedshjælper og serviceassistent på positivlisten.

Positivlisten (PDF)

Tjek flere muligheder på positivlisten
A-kasseleder Lars Olesen i Mariagerfjord og FOA Nordjylland er involveret i initiativet og i første omgang vil de kontakte de ledige i målgruppen. De ledige medlemmer er selvfølgelig også selv velkomne til at kontakte a-kassen eller faglig afdeling, hvis de tænker, at tilbuddet kunne være noget for dem.

Fælles skema udfyldes
Inden medlemmet kontaktes vurderer a-kassen medlemmets kompetencer, erfaringer og jobønsker osv. Som led i afklaringen udfyldes der i fællesskab et skema af a-kassen og faglig afdeling. Lars tilføjer: ”Man kan sige, det er et stort arbejde at lave, når vi risikerer, at medlemmet smider røret på, første gang vi præsenterer dem for tanken. Omvendt har vi vurderet, at jo bedre forberedt vi er på det konkrete medlems situation, jo større er sandsynligheden for, at vi kan motivere dem til at gå turen sammen med os.”

Og om samarbejdet med FOA Nordjylland: ”Vores faglige kolleger var forbilledligt hurtige til at tilkendegive, at de gerne ville deltage i en fælles indsats. Faktisk så hurtige, at jeg næsten ikke selv havde fået læst opfordringen til samarbejde i Kassenyt, før de stod der”.

Næstformand, Pia Pedersen, har også rosende ord til det lokale samarbejde og understreger: ”A-kassen kender til lovgivningen på området, og de fagligt ansatte kender uddannelsesmulighederne, arbejdsgiverne og behovet for kompetenceløft.”

Skriv en kommentar på Facebook