Vaccination mod COVID-19 et tilbud

Vaccinen er på trapperne og det forventes at de første vacciner er klar omkring den 26.-27. december. For mange varsler vaccinen lysere tider.

Ikke mindst for FOA’s medlemsgrupper, der hver dag har COVID-19 helt tæt på og går forrest i kampen for at redde menneskeliv og drage omsorg for de borgere, der har allermest brug for det. FOA hilser derfor vaccinen velkommen og er meget glade for, at sundheds- og plejepersonale bliver nogle af de første, der bliver tilbudt vaccinen. Samtidig skal vi som altid sikre, at du kender dine rettigheder – også når du bliver tilbudt en vaccine.

• Der er tale om et tilbud, dvs. det er frivilligt og helt op til dig om du vil tage imod tilbud om vaccine. Du kan ikke pålægges en vaccine.
  • Vi forventer at de første vacciner gives mellem jul og nytår. Derfor kan du muligvis få tilbud om vaccine med kort varsel. Har du ikke allerede taget stilling til om du ønsker vaccine, bør du gøre det. Hvis du har behov for at tale med din egen læge om risiko m.v. i forhold til din egen helbredsmæssige situation, bør du tage initiativ til dette.
  • Er du i tvivl om dit svar, så spørg din arbejdsgiver om mulighederne for at modtage vaccinen på et senere tidspunkt. Sundhedsmyndighederne forventer i øvrigt, at alle danskere (som vaccinen retter sig imod) får tilbud om vaccine i løbet af 2021.
  • Tilbud om vaccine gives til dig og vedrører kun dig. Dine kolleger har ingen ret til at se dit svar.
  • Du tilbydes muligvis at modtage vaccinen på din arbejdsplads. Hvis du ønsker at modtage vaccinen på et vaccinationscenter, bør det være en mulighed.
  • Alle borgere over 18 år vil modtage information om vaccine og vaccinationsprogram fra sundhedsmyndighederne. Vi opfordrer dig til at læse materialet grundigt.
Er du i tvivl om noget eller mangler du information, så spørg – din arbejdsgiver, din tillidsrepræsentant eller os i FOA Nordjylland.

Skriv en kommentar på Facebook