Bedre arbejdsmiljø på Fremtidens Plejehjem
”Der er sket meget positivt det seneste år og i dag bliver arbejdsmiljøet italesat – også af ledelsen. Og jeg og mine kolleger på Fremtidens Plejehjem gør alt for at se frem,” understreger tillidsrepræsentant Hanne Kjelgaard Kristensen.
Sådan har det ikke altid været, og undervejs har FOA Nordjylland flere gange været inddraget for at understøtte og styrke arbejdspladsen sammen med fællestillidsrepræsentant Mona Jensen.
Af: Inge-Marie Krøier
Arbejdsmiljøet bliver taget alvorligt
Social- og sundhedsassistent Charlotte har været med hele vejen – også i den periode, hvor Fremtidens plejehjem flere gange siden start har været ramt af dårlig omtale i nyhedsmedierne, efterfølgende lederskift og en del opsigelser fra personalet, hvilket har påvirket arbejdsmiljøet for de ansatte. ”Den nye ledelse er gået forrest, og de har taget ekstra vagter, hvis der manglede hænder, og så har de været med i alle vagter og på den måde stukket fingeren i jorden,” fortæller Charlotte anerkendende. Fremtidens Plejehjem har særligt været kritiseret af meget få pårørende og for et par år siden bragte Nordjyske flere artikler, som i den grad satte arbejdspladsen i et dårligt lys. Det er nu fortid, fortæller Hanne og Charlotte som forsikrer, at arbejdsmiljøet i dag bliver taget alvorligt. Hanne fortæller, at de nu siger VI i stedet for at sige MIG – og den fællesskabsbetegnelse er blot en lille del af den forandring, som Fremtidens Plejehjem aktivt arbejder med.
Ledelsen lytter og de ansatte tager ansvar
Ifølge Mona Jensen arbejder de alle hårdt med at sætte det gode arbejdsmiljø på dagsordenen, og hendes klare opfattelse er, at ledelsen lytter og at personalet tager ansvar for at sætte fokus på det gode arbejdsmiljø. ”Der er gode takter at spore, og det ser ud til, at alle er bevidste om, at de kan være med til at forme fremtiden,” understreger Mona.
Og skulle der igen komme kritik fra pårørende, så skal de altid gå til ledelsen og ikke til de ansatte, som alt for længe har måttet klare de svære konfrontationer selv. Er der meget kritiske pårørende, så holder de møder med ledelsen, så de ansatte ikke længere skal tage sig af den del.
Ledige stillinger
Det er ikke nogen hemmelighed, at Charlotte og Hanne mangler kollegaer på Fremtidens Plejehjem, og derfor sender de gerne opfordringen videre til alle der mangler et job eller har lyst til at søge nye og spændende udfordringer. ”Her er der mulighed for at være med i den positive kulturudvikling, som er i gang på arbejdspladsen. Selv vikarerne i huset siger, at det er en god arbejdsplads, hvor de føler sig velkomne og godt introduceret.”
”Det er dejligt at se, at arbejdsmiljøindsatsen har virket, og at alle involverede har arbejdet med de udfordringer som har fundet sted. Det er en arbejdsplads i udvikling, og min klare fornemmelse er, at den nye leder er tydelig, og ved hvad hun vil,” siger Leif Vestbjerg-Nielsen, som er arbejdsmiljøansvarlig i FOA Nordjylland. Mona uddyber at Aalborg Kommune og Plejeboligchefen støtter op om arbejdspladsen og den nye ledelse, så alt i alt er hun optimistisk i forhold til Fremtidens Plejehjem.
Der er i dag et godt TRIO-samarbejde – et samarbejde mellem leder, tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant. I det uformelle forum taler de om, hvad der rører sig på arbejdspladsen og tillidsrepræsentant Hanne fortæller, at kollegerne bruger de tillidsvalgte, samt at de som tillidsvalgte går til ledelsen og visa versa – så alle bidrager med det, de kan.
Her bliver de faglige kompetencer sat i spil
Selvom der har været stor udskiftning blandt både ledelse og ansatte, så er der stadig mange erfarne kræfter tilbage på Fremtidens Plejehjem – kræfter som vil arbejdspladsen det bedste, og som er klar til at byde nye kolleger velkomne. ”Nogle af de særlige kendetegn for arbejdspladsen er, at vi i den grad får lov til at bruge vores kompetencer, og at vi alle er med til at forme arbejdspladsens kultur,” siger Hanne med overbevisning.
Tidligere var der mange særaftaler for beboerne, den kultur er nu på retur og Mona fortæller, at ledelsen gør alt for at samle personalegruppen - som skal være i stand til at arbejde på alle etager, så man kan hjælpe hinanden, hvis der fx mangler hænder på en etage. Social og sundhedsassistent Charlotte sætter pris på at lære både kolleger og beboere at kende på andre etager og værdsætter den sparring og det teamwork det medfører, når man deles om opgaverne.
Mange diagnoser udvikler fagligheden
Hanne fortæller, at borgerne er meget forskellige - både af sind og i forhold til det de fejler, og det udfordrer dem alle. De mange diagnoser er med til at udvikle fagligheden og udfordrer dem i jobbet. For at sikre social- og sundhedsassistenterne kan nå deres opgaver, har vi pt. indført en såkaldt ”dagens assistent”– en rolle, hvor de holdes fra de daglige opgaver i plejen for at kunne fokusere på sundhedslovsopgaver herunder dosering af medicin, lægekontakt eller opfølgning hos en beboer. Dette giver ro for den enkelte social- og sundhedsassistent og styrker fagligheden siger Hanne og Charlotte samstemmende. I den tid er der ro til opgaverne, så fx dosering ikke sker imellem mange besøg hos beboere.
Fremtidens Plejehjem er en arbejdsplads i forandring, og de er på vej mod en rigtig god arbejdskultur og så er det Hannes klare fornemmelse, at borgerne i dag trives og stråler af glæde ved at være på plejehjemmet - og det er jo altafgørende.