Dagplejen profileret til møde med Statsministeren

Dagplejeledelse fra Aalborg repræsenterede FOA til møde med Statsministeren
Den 11. januar havde BUPL og FOAs pædagogiske sektor møde med Statsminister Mette Frederiksen og Børne- undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil. Her var dagsordenen dagtilbudsområdet i en coronatid. FOA og BUPL havde repræsentanter med fra praksis i begge organisationer. De kunne hver især fortælle om deres oplevelser og udfordringer. Blandt FOAs repræsentanter deltog Jeanette Martens Christensen som er stedfortræder i dagplejen i Aalborg og medlem af FOA Nordjylland. Jeanette oplevede klart, at der blev lyttet til alle repræsentanter, og de følger med i hvad der foregår i både daginstitutioner og i dagplejen midt i coronakrisen.

Målret kommunikationen dagplejen
Det som Jeanette især forsøgte at sætte fokus på var, at dagplejen skal løse en kerneopgave samtidig med at den skal håndtere anbefalinger for at undgå smittespredning. Til mødet kom Jeanette med et ønske om at kunne se dagplejen mere tydeligt i de retningslinjer og anbefalinger, der bliver sendt i forbindelse med pandemien. Skrivelser og retningslinjer skal med andre ord være målrettet de forskellige dagtilbud.

Skal blive bedre til at huske dagplejen
På mødet satte Jeanette også fokus de erfaringer dagplejen har gjort sig i tiden med corona. Mange har lært at gøre nogle ting på andre måder, og at dagplejen nu ser muligheder som den ikke gjorde i begyndelsen. Som afslutning på mødet gav Mette Frederiksen udtryk for, at udtalelserne fra den pædagogiske hverdag gjorde hende opmærksom på de forskellige betingelser der er, og at Regeringen og politikerne skal blive bedre til at huske dagplejen.

Dagplejen profileret
Det er rart at se, at indsatsen bærer frugt, og at dagplejen også er blevet profileret overfor Statsministeren som har lyttet til det pædagogiske personale, siger Anne-Grethe Sveistrup (FOA Nordjylland) som repræsenterer medlemmer der arbejder på det pædagogiske område i Morsø, Thisted, Jammerbugt, Vesthimmerland, Rebild og Aalborg Kommune.

Skriv en kommentar på Facebook