Anja Søe og Pia Pedersen - begge næstformænd i FOA Nordjylland
Desværre har flere kommuner brugt færre penge på velfærd end budgetteret - det gælder blandt andet Morsø Kommune. Skyldes det mon frygten for at komme i konflikt med budgetloven og blive straffet økonomisk?
Foto: Inge-Marie Krøier

Er budgetlov skyld i forringet velfærd på Mors?

Mange af landets kommuner bruger langt færre penge på velfærd end der er afsat. Heldigvis kan vi sende store roser til langt de fleste af de kommuner FOA Nordjylland repræsenterer nemlig også: Aalborg, Rebild, Vesthimmerland, Jammerbugt og Thisted kommuner. De gør det formidabelt og især Aalborg og Vesthimmerland skiller sig positivt ud, når det gælder de kroner der er afsat til velfærd pr. borger.

Mange af landets kommuner bruger åbenbart langt færre penge på velfærd end der er afsat. Heldigvis kan vi sende store roser til langt de fleste af de kommuner FOA Nordjylland repræsenterer nemlig også: Aalborg, Rebild, Vesthimmerland, Jammerbugt og Thisted kommuner. De gør det formidabelt og især Aalborg og Vesthimmerland skiller sig positivt ud, når det gælder de kroner der er afsat til velfærd pr. borger.

I Morsø Kommune brugte de 16,8 millioner færre end budgetteret, og nye tal fra Danmarks Statistik viser, at det drejer sig om et beløb på 834 kroner pr. borger. Gad vide om det er den forhadte budgetlov som får kommunen til at spare? Og betyder budgetloven, at 20.000 Morsø-borgere er gået glip af velfærdsydelser, som de var stillet i udsigt i budget 2020? I FOA Nordjylland undrer det os at loven stadig eksisterer! Budgetloven betyder nemlig, at kommunerne er underlagt et stramt styringssystem, hvor selv en lille budgetoverskridelse udløser en stor straf. Og af frygt for sanktioner bruger de sandsynligvis mindre på velfærden, end de oprindeligt havde budgetteret med. En revision af budgetloven er flere gange blevet udskudt på grund af corona, men forhåbentlig sker det snart, så borgere ikke snydes for tiltrængte velfærdsydelser.

I det seneste år har vi i FOA Nordjylland holdt møder med flere kommuner for at give dem inspiration til ordninger der i den grad er attraktive for dem. Desværre takkede politikerne på Mors nej til mødet, og det kan undre, når netop Morsø Kommune har et markant underforbrug. På møder med kommunerne gjorde vi en indsats for at inspirere til lønsomme projekter, hvor kommunerne kunne spare penge på ekstra velfærd. Det handlede blandt andet om projekt ufaglært til faglært, hvor man ønsker at få ledige brancheskiftere eller ufaglærte i et års ufaglært ansættelse på et af kommunens plejehjem eller i hjemmeplejen. Derudover forsøger vi at inspirere kommunerne til at benytte seniorordninger, som også gør det attraktivt for erfarne medarbejdere at blive på arbejdsmarkedet.

Morsø

Her kan du se tallene for merforbrug og underforbrug

Tal for: Merforbrug eller underforbrug i Nordjylland

Grafik for: Kommunernes underforbrug