Vinnie Klemmensen Andersen
Vinnie Klemmensen Andersen: Førtidspensionen blev tilkendt uden problemer, og forløbet kan slet ikke sammenlignes med den periode, hvor hun fik tilkendt et fleksjob. Den tid husker hun som en frygtelig tid, hvor hun blev presset til det yderste.
Foto: Inge-Marie Krøier

Aalborg: Først ris siden stor ros til fleksjobenheden

Vinnie Andersen som er pædagogisk assistent har for nylig fået tilkendt førtidspension efter flere år i et fleksjob på ti timer i en børnehave i Fjellerad. I efteråret 2020 indså hun modvilligt, at jobbet tog alle kræfterne fra hende. Heldigvis var ingen i tvivl om rigtigheden af den førtidspension som Vinnie nu har fået tilkendt.

Derfor har hun store roser til den effektivitet, som hun blev mødt med da det virkelig gjaldt, fra ledelse, fleksjobenhed og især den fantastiske sagsbehandler hun har haft ved Aalborg Kommune.

Vinnie lider af Scheuerman, HMS der er hypermobilitet med smerter, og derudover har hun fibromyalgi der er kendetegnet ved smerter i musklerne, træthed og nedsat fysisk udholdenhed. De lidelser har hun levet med i mange år, men inden hun gik på førtidspension, skulle der næsten ingenting til, før hun blev udkørt og fik mange smerter. Et enigt panel tilkendte hende førtidspension cirka et halvt år efter hun blev sygemeldt fra sit job. Vinnie fortæller, at hun efterhånden er ved at komme til kræfterne igen!

Liv før arbejde
I dag er Vinnie lettet over, at hun ikke længere skal gøre sig stærk og kæmpe sig igennem en arbejdsdag på 2,5 time. Hun kunne de fleste dage sove op til fire timer efter job, for at komme en smule til hægterne. Blot et halvt år efter stod det klart for hende, at hun ikke kunne fortsætte i jobbet. Heller ikke selvom hun strammede sig an for at holde til de få timer, som hun selv håbede på, at hun kunne holde til. Nogle gange kunne Vinnie ikke huske, at hun var gået hjem – og det selvom hun kun havde 300 meter hjem fra arbejde. Lederen sagde det klart: Vinnie du skal til at tænke på dig selv og ikke blive ved med at ødelægge dit liv for at gå på arbejde, det er ikke meningen med fleksjob. Til sidst erkendte Vinnie, at det var nedbrydende for hende, at kroppen aldrig fik de pauser den havde behov for. Ikke engang efter fjorten dages ferie hjemme, følte hun, at hun havde fået overskud og kræfter.

Forsøgte med færre timer
I et forsøg på at fortsætte i sit job, forsøgte Vinnie at trappe ned i tid, men uanset hvor få timer hun arbejdede, så blev hun aldrig restitueret. Flere dage måtte hun køre på arbejde - også selvom der kun var 300 meter hen til børnehaven. Trætheden blev ved med at være lige udtalt og hun fortæller, at kolleger og leder observerede hvor meget hun kæmpede for at holde til de få timer hun havde. Vinnie blev mere og mere askegrå i ansigtet, og det blev tydeligt for alle, at hun ikke kunne fortsætte. I dag kan hun godt se, at en førtidspension var det eneste rigtige, selvom hun allerhelst ville have fortsat med at arbejde.

Unødigt pres af syge
I dag sidder hun tilbage og forsøger at slikke sårene efter alt for mange år, hvor hun har forsøgt at være den stærke. Førtidspensionen blev tilkendt uden problemer, og forløbet kan slet ikke sammenlignes med den periode, hvor hun fik tilkendt et fleksjob. Den tid husker hun som en frygtelig tid, hvor hun blev presset til det yderste. Hun blev presset så hårdt, og hun græd dagligt inden afgørelsen endelig faldt på plads. Det som startede med en sygemelding, mens hun arbejdede som dagplejer, endte i endeløse praktikker som efter fire år resulterede i tilkendelse af et fleksjob. Undervejs havde hun følt sig presset og dårligt behandlet. Først da hun bankede i bordet og satte foden i – kom de frem til en afgørelse. Hun følte, at det var hende mod systemet, og at hun hele tiden skulle bevise hvad hun kunne klare. Efter hun var blevet tilkendt fleksjob, blev hun opfordret til at søge job i en børnehave tæt på hjemmet. Det fortrød hun ikke, da jobbet blev skræddersyet til hende. I børnehaven kunne de favne hende, og Vinnie fortæller, at hun havde en fantastisk empatisk og forstående leder.

Find dig ikke i hvad som helst
Vinnie kan komme med mange gode råd til andre sygemeldte: -For det første, så skal du tro på dig selv. Du skal stå ved dig selv og på ingen måde lade dig føre rundt i manegen, understreger hun med overbevisning. Hun var selv tæt på at blive knækket, men heldigvis har hun altid haft stor støtte i sin mand og et overskud til at sige fra. På et tidspunkt i forløbet nægtede Vinnie at deltage i flere praktikker. Sagsbehandlerens reaktion var, at hun ville indstille Vinnie til en kontanthjælp, hvis hun ikke tog imod flere praktikker. På det tidspunkt havde Vinnie fået kontakt til LAFS, Landsforeningen for fleks- og skånejobbere, og deres bisidder hjalp med at tage kontakt til rådmand Mai-britt Iversen. Det satte skub i sagen, og der kom en afgørelse. Vinnie synes det er utroligt, at sagen skulle trækkes helt derud.

Rigtige fagforeninger kender lovgivningen
Vinnie anbefaler, at du bruger din fagforening til at hjælpe, hvis du er i tvivl om hvad du skal, hvis du fx føler du ikke kan klare dit job længere. Det er ikke sikkert at din fagforening har løsningen på dine problemer, men de kender i det mindste altid lovgivningen. Samtidig siger hun: - Jeg kan ikke forstå dem som tør at være medlem af en gul fagforening, er man syg og alene, så lader man sig ikke så let hundse med, hvis man har en fagforening med på sidelinjen.

Hvis du mangler hjælp og rådgivning er Vinnies råd at kontakte LAFS som er Landsforeningen af fleks- og skånejobbere eller søge hjælp i forskellige grupper på Facebook som sætter fokus på de problemstillinger, som netop du har. Her kan man dele nyttig information med mennesker i samme situation som en selv.

Skriv en kommentar på Facebook