Lotte Sørensen - sygehjælper
Sygehjælper Lotte Sørensen forudser, at hun snart har brug for en seniorstilling.
Foto: Inge-Marie Krøier

Knap 400 til infomøder om seniorlivet og seniorsamtaler

Seniorstillinger er en nødvendighed, det var det klare budskab fra foreløbigt to stormøder om seniorlivet, som FOA Nordjylland har holdt med knap 400 i alderen +55.

Her kunne de få information om, hvordan de i højere grad kan få indflydelse på resten af arbejdslivet, og hvilke muligheder der er for at arbejdsgiverne kan fastholde flere erfarne medarbejdere på arbejdsmarkedet.

Alle har ret til en seniorsamtale

Næstformand Pia Pedersen indledte mødet med at sige, at der er afsat penge til formålet i Aalborg Kommune. Nu skal der gang i processen, og det kræver i første omgang, at man en gang for alle støver rammeaftale fra 2008 af. Den giver kort og godt alle seniorer ret til en seniorsamtale. En seniorsamtale skal IKKE forveksles med en MUS-samtale. Her skal der sættes fokus på den enkelte ansattes ønsker sat i forhold til seniorlivet. Mange FOA-medlemmer over 55 år har allerede tydelige tegn på slid efter år med en hård arbejdsintensitet. Derfor er det i alles interesse, at der tages hensyn til helbredet, når den sidste del af arbejdslivet planlægges.

Pia Pedersen på talerstolen i Vejgaardhallen

Pia Pedersen klar på talerstolen i Vejgaardhallen

Fokus på helbred og individuelle ønsker
Det er en realitet, at hele 45 procent af FOAs medlemmer har svært ved at se sig selv fortsætte i det nuværende job, til de når pensionsalderen. Oftest skyldes det helbredet, og derfor er det vigtigt, at alle gør en indsats: den enkelte medarbejder, de tillidsvalgte, de lokale politikere og politikerne på Christiansborg.

Mange seniorer skal blive lidt længere på arbejdsmarkedet, da manglen på arbejdskraft er til at få øje på. I løbet af de næste år vil der alene i Aalborg Kommune mangle 1400 medarbejdere indenfor ældre og sundhed.

Senioraftaler kan være løsningen, så man imødekommer afgangen fra arbejdsmarkedet og det øgede antal ældre i Nordjylland. Alene de næste otte år stiger antallet af borgere over 65 år med over 22.000 personer, heraf udgør 75 procent af stigningen, borgere over 80 år som ofte får brug for pleje og omsorg.

Seniormøde i Vejgaardhallen

Seniormøde i Vejgaardhallen torsdag den 10. marts 2022

80-90-100-ordningen
Næstformanden håber, at der bliver udarbejdet et katalog over individuelle seniorordninger - nogle ønsker frihed, motion, uddannelse og andre vil ændre på vagttyper eller arbejdsopgaver. Pia Pedersen fremhævede en ordning de kalder 80-90-100-ordningen og som typisk er en ordning, hvor man går fra 37 timer til 30 timer, fastholder 100 procent af pensionen fortsætter med 90 procent af lønnen. Særligt gjorde hun det klart, at det er vigtigt, at man beholder pensionen, så man kan leve af den, når den tid kommer.

Ekstra seniormøde inden sommer
Mulighederne i forhold til seniorstillinger, tidlig pension og efterløn vil vi skåne jer for i denne artikel, men blot opfordre alle FOA Nordjyllands medlemmer over 55 år til at deltage i møder i kommune og region. Til orientering kommer der et digitalt seniormøde inden sommerferien, så hold øje med www.foa.dk/nordjylland/aktiviteter Det møde er KUN for de medlemmer som ikke har mulighed for at deltage i de øvrige lokale møder.

Lotte vil tale med a-kasse og faglig
Lotte Sørensen, der arbejder på Drachmannshave, vil se frem til at få en 80-90-100-ordning, da hun på den ene side har brug for at gå ned i tid, og på den anden har brug for penge og pension, da hun bor alene. ”Jeg arbejder i dag 37 timer, men med ondt i hofterne og et dårligt knæ, så forudser jeg, at jeg snart har brug for en seniorstilling. Det kunne være mere frihed og indflydelse på vagtplanen,” bemærker sygehjælper Lotte Sørensen. Efter seniormødet er Lotte fast besluttet på, at hun skal tale med både a-kasse og faglig afdeling, før hun får lavet senioraftale med Drachmannshave. Hun fortæller, at hun synes det er en smule indviklet, og at hun har brug for beregninger - som gør hende sikker på at finde den mest fordelagtige løsning for netop hende.

Michael Christensen, social- og sundhedshjælper

Social- og sundhedshjælper Michael Christensen ser frem til at finde en løsning for resten af arbejdslivet.

Michael kan ikke vente på en seniorstilling
Også Michael som deltog i mødet, kom med en reaktion: ”Det kommer meget bag på mig, at jeg skal vente til jeg bliver 60 år for at komme til en seniorsamtale. I dag arbejder jeg på nedsat tid og kan efter en operation i den ene fod kun arbejde to hele dage i træk. Det var ikke den udmelding jeg havde håbet på, da jeg i forvejen har en § 56-aftale og en § 63-aftale, som så nogenlunde gør det muligt for mig at holde til mit arbejde,” sagde Michael Christensen som er social- og sundhedshjælper.

FOA Nordjylland er allerede i færd med at finde en løsning for Michael, der arbejder i Hjemmeplejen Nord, men endnu er Aalborg Kommune ikke vendt tilbage på et udkast til en senioraftale som blev udarbejdet i januar 2022. Michael håber, at der snart bliver fundet en løsning, da han er et af de FOA-medlemmer som før tid føler det som et pres at fortsætte et job han har passet i 27 år.

Læs mere om dine muligheder for at skabe et godt seniorarbejdsliv her:   www.foa.dk/senior

FAKTA om FOAs medlemmer:

• 40 procent bliver gerne længere på arbejdsmarkedet, hvis de kan få en senioraftale
  • Der er op mod 60.000 seniorer på FOAs områder
  • 29 procent af FOAs faggrupper forventes at gå på pension indenfor de næste 10 år.
  • Mere end halvdelen af FOAs medlemmer begynder udbetaling af arbejdsmarkedspensionen, inden de når pensionsalderen.
  • Halvdelen af FOAs medlemmer forventer ikke at kunne holde til at arbejde, til de når pensionsalderen.

Skriv en kommentar på Facebook