Anonym ung mand
Få et løntjek hos FOA - det kan betale sig - klik på linket og lær selv at finde fejlene.

Omsorgsmedhjælper fik godt 200.000 kr. efter løntjek

Omsorgsmedhjælper havde fået for lidt i løn, og derudover var der fejl i planlægningen af hans vagter, så han eksempelvis ikke fik tillæg for overtid.

Det har FOA Nordjylland nu rådet bod på, så medlemmet har fået den løn han havde ret til.

Omsorgsmedhjælperen ønsker at være anonym – men vi bringer historien alligevel, da den er vigtig - fordi mange FOA-medlemmer kan stå i samme situation. Han var i en toårig periode ansat på et bosted og blev i 2021 kaldt til en omsorgssamtale, og derfor havde han kontaktet FOA Nordjylland. FOAs faglige medarbejder deltog, og selvom samtalen ikke handlede om løn, så fik nogle bemærkninger om meget lange vagter alarmklokkerne til at ringe, og FOAs faglige medarbejder fik mistanke om fejl i lønnen.

Manglende hviletid samt overtidsbetaling
Herefter giver omsorgsmedhjælperen FOA Nordjylland adgang til lønsedler i en periode på cirka to år. FOAs løntjek viser, at FOA-medlemmet havde alt for lange vagter i forhold til den overenskomst, som han arbejder under. Nogle dage arbejdede han eksempelvis i 15 timer uden den overtidsbetaling, som han efter FOAs overenskomst har ret til.

Endelig havde omsorgsmedhjælperen mange vagter i træk, hvor han ikke fik de 11 timers hvile, han skulle have haft inden den næste vagt. Det var blandt andet den manglende hviletid og den manglende betaling for overarbejde, som han nu har fået udbetalt i manglende løn.

Styr på timetal er ikke altid nok
Omsorgsmedhjælperen indrømmer, at han i første omgang ikke tænkte, at der kunne være noget galt med lønnen, da hans udbetaling så fornuftig ud. ”Jeg havde jo blot holdt styr på mit timetal, og så havde jeg tiltro til, at der var andre som havde styr på overenskomsten, så jeg fik den rigtige betaling for det arbejde, som jeg har udført. Jeg troede, at der var et system som kunne regne det ud, og når det ikke er tilfældet, så kan jeg være bange for, at flere kan have penge til gode,” siger omsorgsmedhjælperen.

Ofte indgår arbejdsgivere en lokalaftale med FOA som eksempelvis kan dispensere for en kortere hviletid og for de lange vagter, men på det bosted, hvor han arbejdede, var der ikke udarbejdet en lokalaftale. Omsorgsmedhjælperen var ansat på 8 timer, men arbejdede oftest i mere end 40 timer om ugen.
Medlemmet har fået den løn han havde ret til
FOA Nordjylland henvendte sig til kommunen som erkendte fejlene, og der er netop indgået et forlig i sagen, og det betyder størstedelen i manglende løn og manglende planlagte fridøgn samt renter. Omsorgsmedhjælperen får nu efterbetalt godt beløbet før skat. I dag har omsorgsmedhjælperen fået et nyt job udenfor FOAs område.

Vær opmærksom på lange vagter og hviletiden
”Vil du undgå at der sker fejl i din løn, så skal du huske at tjekke din lønseddel og især, hvis du har skiftende vagter og arbejder i vagter som er længere end din overenskomst anbefaler,” udtaler faglig sekretær Pia Mehlbye.

Lær selv at finde fejlene på din lønseddel
Hvis du er ansat på en overenskomst under en offentlige overenskomstgruppe, så kan du selv foretage det første simple tjek af din lønseddel. Er du ansat i en privat virksomhed, skal du kontakte FOA Nordjylland. Klik på linket nedenfor:

Skriv en kommentar på Facebook