Fra venstre: Tina Brejl Aagaard, Helle Hammer Søerensen og Hanne Haaning Poulsen. De undrer sig over, at så få social- og sundhedsansatte i Region Nordjylland benytter sig af seniorordninger i en tid med mangel på arbejdskraft.

Seniorordning – også for SOSU-medarbejdere i Region Nordjylland

Det skal ikke være en hemmelighed, at der er massive rekrutterings- og fastholdelsesproblematikker indenfor social- og sundhedsområdet.

Det betyder for Region Nordjylland, at man er nødt til at kigge bredere i faggrupperne for at rekruttere, så hvorfor ikke kigge i egne rækker?

[Bragt i Nordjyske 02.09.22]

Der er behov for, at der blive skabt mere viden om seniorordninger samt at kunne tilbyde dem mere hyppigt, end det er gjort i 2020 og 2021. Statistikken viser, at mere end 36 procent af social- og sundhedsassistenter mellem 55-64 år er ansat i regionen. Det er en udfordring, så hvorfor ikke se det som en ressource og derved forsøge at skabe attraktive regionale arbejdspladser for seniormedarbejderne?

Region Nordjylland har en livsfasepolitik, hvor seniorpolitikken hører til. Brugen af den bevirker rent faktisk, at medarbejderen lønreduceres, hvis medarbejderen vælger at gå ned i tid. Hvis medarbejderen har en senioraftale, indbetaler Region Nordjylland dog fuld pension.

Det kan derfor undre os, at kun få medarbejdere har den ordning, når vi i den grad mangler medarbejdere? Til sammenligning kan man kigge på seniorordninger i forvaltningen Senior og Omsorg i Aalborg Kommune. Ordningen betyder, at seniorer kan blive på arbejdsmarkedet i længere tid, på nedsat tid og med delvis kompensation af lønnedgang.

Hvis vores kollegaer bliver på arbejdsmarkedet, kan det være med til at mindske ledige stillinger. Desuden kan de være med i oplæring af nyansatte, så det faglige niveau på de forskellige arbejdspladser kan opretholdes. Seniorordningerne kan udarbejdes på forskellige måder: Der kan være tale om færre arbejdsopgaver, færre arbejdsdage eller timer. Det er næsten kun fantasien, der sætter grænser for at finde en måde, der gør det attraktivt at forblive på arbejdsmarkedet – men økonomien skal følge med.

Vi indgår gerne i dialog med regionens politikere om fremtidens seniorpolitik.

Skriv en kommentar på Facebook