Ros til dig og kollegerne på de nordjyske sygehuse
På trods af travlhed, mangel på kolleger, sparerunder, omorganisering og corona, så har patienterne rost personalet på de nordjyske sygehuse. Faktisk er hele 94% af dem i høj eller i meget høj grad tilfredse med personalet. Det viser en stor undersøgelse blandt 36.841 patienter.
”Resultatet gør mig pissestolt. Vi opretholder det serviceniveau efter længere tids stigende arbejdspres. Det er rigtig godt gået af alle ansatte på sygehusene – og det bedste er, at patienterne honorerer vores kæmpe indsats,” siger FTR Jan Trangeled som er portør.
Af: Inge-Marie Krøier
Næsten alle nordjyske patienter er enten i høj eller i meget høj grad tilfredse med behandlingen og personalet på de nordjyske hospitaler.
”Undersøgelsen er et dejligt skulderklap - særligt fordi vi har haft fokus på at udnytte alle vores kompetencer, og desuden tror jeg, at vi har fået det tværfaglige samarbejde til at lykkes,” understreger FTR Dorte Trudslev Vingaa som er social- og sundhedsassistent. Igennem længere tid har de fokuseret på kompetenceudvikling og opgaveglidning i bestræbelserne på at udnytte alles kompetencer. De har arbejdet på at løfte i flok i de nye arbejdsfællesskaber, og måske smitter indsatsen allerede af på undersøgelsen?
Stor tilfredshed med personalet
Patienterne er stadig meget glade og tilfredse med plejen, og den behandling de modtager, på de nordjyske hospitaler. Men tilfredsheden gælder især hospitalspersonalet. De finder personalet meget venlige og imødekommende.
Det gælder både på Regionshospital Nordjylland, Aalborg Universitetshospital (Aalborg og Thisted) og i Psykiatrien.
Undersøgelsen er del af en Landsdækkende Undersøgelse af Patienttilfredshed (LUP), hvor 36.841 nordjyder fortæller om deres oplevelser efter indlæggelse eller behandling på de nordjyske hospitaler.
”Set i lyset af det høje tempo, det nye dokumentationssystem, flere regler og mere komplekse patienter, så kan vi godt være stolte af at levere så høj en faglighed. Godt vi formår at se det hele menneske og levere den service og pleje, de efterspørger,” udtaler FTR Tina Brejl Aagaard social- og sundhedsassistent i psykiatrien.
Plads til forbedring
Behandlingen er selvsagt den vigtigste, når patienter bliver indlagt, og tallene afslører også, at der er plads til forbedringer. Mange patienter giver udtryk for, at de ikke er med til at træffe vigtige beslutninger, om de undersøgelser de får, og den behandling som de skal have. Dertil kommer, at sygehusene kan forbedre den kommunikation som sikrer, at patienterne har den information, som de har behov for, når de behandles.
I undersøgelsen ligger Region Nordjyllands resultater omkring landsgennemsnittet, men når det gælder de akutte patienter, ligger sygehusene en smule over gennemsnittet.
”Det er rigtig positivt, at patienterne er så tilfredse. Jeg tænker, at den tårnhøje patienttilfredshed skyldes hårdtarbejdende, faglige og ansvarsfulde medlemmer, der trods besparelser og travlhed stadig agerer professionelle overfor patienterne,” understreger Pia Pedersen i FOA Nordjylland.
”Det bliver spændende at følge udviklingen – særligt, når vi ved, at de nordjyske sygehuse skal finde 250 millioner kroner på budgettet i 2023. Der er desværre grund til at frygte, at det vil komme til at gå ud over arbejdsmiljøet,” siger en bekymret FTR Susan Jørgensen som er social- og sundhedsassistent.
Fakta om undersøgelsen
- 36.841 nordjyske patienter har svaret på årets Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP)
- Alle landets fem regioner foretager undersøgelsen.
- Undersøgelsen er delt op i fire delundersøgelser: LUP Somatik, LUP Fødende, LUP Akutmodtagelser og LUP Psykiatri