Fordommene skulle lige lægges til side før jeg blev overbevist om uddannelse.

Morten Lind er servicemedarbejder på Nordsjællands Hospital, men ikke så meget længere. Han starter nemlig på uddannelsen til Serviceassistent til juni, og kan se frem til et år på skolebænken og i praktik på sin egen arbejdsplads.

Nordsjællands Hospital har en fast praksis om at tilbyde uddannelsen til Serviceassistent inden for de første to års ansættelse. På sigt er det ønsket, at alle der arbejder på området er uddannede serviceassistenter.

Morten blev af sin leder spurgt om han ville med på et kommende ”skole-hold” og det satte gang i rigtig mange tanker. ”Er det her noget for mig?” er et af de spørgsmål som helt naturligt dukker op som noget af det første. Og her kan det være rigtig godt at have nogle mennesker omkring sig, som kan sætte tingene i perspektiv. Morten har blandt andet gjort brug af sin fællestillidsrepræsentant Fillip Rasmussen, som selv har taget uddannelsen og har kunnet bidrage til at nedbryde nogle af de fordomme, som Morten har båret med sig. Filip har været god til at udfordre Morten på hans bekymringer om indholdet af uddannelsen og de fire skoleophold, som Morten skal igennem. Og så har Filip også kunnet bidrage med fortællingen om, at langt det meste kompetenceudvikling skaber en meget værdifuld personlig udvikling, fordi du får en faglig ballast og stolthed ved at gennemføre.

Det har altså været et langt tilløb for Morten at blive klar, men ved at tale med sin FTR, med FOA Nordsjælland og med familien er nu nået til et sted, hvor han oprigtigtig glæder sig til at få mulighed for at reflektere over sin praksis, få nogle konkrete kompetencer og ny viden: ”Jeg glæder mig til at få et andet fokus på opgaveløsningen, og på den vigtige rolle vi Serviceassistenter spiller på hospitalet”.

Når man så skal i gang med uddannelsen til serviceassistent bliver man introduceret til det ikke så mundrette begreb ’realkompetencevurdering’ og her kunne Morten igen mærke en vis modstand – alene fordi det sort på hvidt står at man skal ’vurderes’. Men også den indre modstand fik Morten bugt med, fordi det ikke er ”så slemt som det lyder” og forløb som en ganske almindelig samtale, som havde fokus på, hvorvidt Morten er klar til skolestart.

Filip og Morten er enige om, at uddannelse ikke er noget du skal tvinges til, ”Men man kan godt skubbe, fordi uddannelse kan give dig en god fornemmelse af, at du bliver en stor ressource og kompetence for arbejdspladsen”. Nogle kolleger springer på uddannelse og kompetenceudvikling med det samme og andre har som Morten haft brug for at undersøge, hvad det indebærer og ikke mindst finde den rette motivation for at gå i gang. ”Man skal være opsøgende på de kolleger, der udviser tvivl – evt. bruge sin egen historie til at inspirere”.

Mortens råd ift. uddannelse er ”Gør det – og slip fordommene”, det har været en proces for ham at gå fra et nej tak til nu at kunne glæde sig til at få mulighed for at reflektere over egen praksis og dygtiggøre sig inden for nogle specifikke arbejdsopgaver.

Kontakt FOA Nordsjælland og din tillidsrepræsentant, hvis du går med tanker, frygt og/eller fordomme om uddannelse – så vil vi rigtig gerne hjælpe dig godt på vej.

Praktiske oplysninger...

Til dig, der har fået arbejde - Husk at give os besked - du kan klikke her

Til dig, der ikke har fundet et arbejde endnu og er medlem af FOA's a-kasse, så læs her hvordan du skal forholde dig .

Til dig, der ikke er medlem af en a-kasse, så læs her

Se vores åbningstider