Registrering og valgkomplot!

Indlæg sendt til Fyens Stiftstidende

Unødig registrering i Odense Kommune

af Inge Grønbech, afdelingsformand FOA Odense

Det er med stor forundring jeg læser Jakob Herskinds indlæg i avisen lørdag den 7. november, hvor hjemmeplejeleder Lene Pedersen, på vegne af hendes medarbejdere, udtaler modstand mod rådmand Peter Rahbæk Juels beslutning om straks at fjerne registreringen, når plejepersonalet går ind og ud hos borgerne.

Vi har i FOA mødt modstand mod registreringen, når vi har været i direkte dialog med vore medlemmer og tillidsvalgte. Jeg er helt sikker på at det er rigtigt, når de fortæller os det. Det handler om mange medarbejdertimer, der dagligt bliver brugt til unødigt arbejde, tid som kunne bruges til det arbejde, som vore medlemmer er ansat til, nemlig at yde pleje og omsorg hos borgerne.

Jeg forstår ikke sammenblandingen med det gamle minuttyranni, som for længe siden er afskaffet i Odense Kommune. Alle ved, at plejen gives i moduler, men det er en kendsgerning, at tiden til at lave registrering, for at kunne dokumentere over for pårørende, tages af den tid der er i modulet. Hvor skulle den tid ellers komme fra?

Vi har i FOA Odense altid været modstander af, at der skal ske en registrering, der i den grad har signaleret mistillid til at personalet passer det arbejde, de er ansat til. Kommunen skal som arbejdsgiver have tillid til at dette sker og det er det rådmanden med sin beslutning har sendt, efter FOAs opfattelse. Det kan vi kun hilse meget velkommen, og vi håber andre kommuner vil følge Odense.

Valgkomplot mellem S og FOA

Det er usande udtalelser Lars Havelund (K) kommer med. Han skulle have undersøgt forholdene inden han udtaler sig.

FOA har ikke støttet S i deres valgkamp heller ikke gennem LO. Vi har meddelt LO at vi ikke støtter politiske partier økonomisk, det er en politisk beslutning vi har i FOA Odense og som vi for øvrigt også har taget i Hovedbestyrelsen i FOA. Hvad de øvrige forbund gør og hvad flertallet i LO Odense beslutter, kan vi med 1 stemme i bestyrelsen ikke forhindre - det er demokratiets spilleregler.

Vi har heller ikke koordineret vores kampagne med rådmand Peter Rahbæk Juel. FOAs kampagne er en landsdækkende kampagne, der ikke handler om partifarve, men en kampagne, der skal sende et kraftigt signal om, at al denne unødige dokumentation og registrering skal høre op.

Vi laver aftaler med alle politikere, der vil arbejde for at forbedre forholdene for vore medlemmer ude på arbejdspladserne - Det er vel ingen forbrydelse.

På landsplan laver forbundene aftaler med den siddende regering, og den er jo som bekendt ikke socialdemokratisk.

Så Lars Havelund sørg for at have hold i dine udtalelser.