Odenses handicaphjælpere fortsat uden overenskomst

Med virkning fra 1. januar 2009 fik Odense kommune penge fra staten øremærket til at sikre handicaphjælperne normale løn- og ansættelsesvilkår. Med vanlig træghed i sådanne sager skulle der gå mere end 1 år, før Odense kommune tog stilling til, hvordan pengene skulle udmøntes.

Det skete den 9. marts 2010. Den dag vedtog Ældre- og Handicapudvalget, at handicaphjælperne fortsat ikke skal være omfattet af en overenskomst. Det skete til trods for, at FOA netop havde tegnet en overenskomst for handicaphjælperne, der matchede de midler kommunen havde fået tilført fra regeringen.

At noget sådant kan ske overrasker. Og det overrasker så meget desto mere, efter som vi fra FOAs side sammen med Danske Handicaporganisationer, havde gjort os store anstrengelser for at informere det politiske system om sagens indhold.

Så status i dag er desværre den, at handicaphjælpere, ansat af handicappede i Odense, fortsat ikke har overenskomst. Det betyder bl.a., at der ikke ydes normal løn under sygdom og barsel, at der ikke er ret til den 6. ferieuge osv. Hvordan det harmonerer med Folketingets beslutning om at normalisere løn- og ansættelsesforholdene for handicaphjælpere, er svært at se.

Ældre- og Handicapudvalget vedtog i stedet, at handicaphjælperne med virkning fra 1. juli 2010 skal aflønnes efter FOAs arbejdstidsregelsæt for timelønnede. Det forbedrer ikke lønnen for handicaphjælpere i dagvagt, men det betyder et løft for handicaphjælpere med døgnvagter. Således vil en handicaphjælper med døgnvagter og på fuld tid typisk få en lønstigning på godt og vel 1.200 kr. månedligt.