Frisk på vækst?

FOA Randers skriver åbent brev til borgmesteren i Randers Kommune med en opfordring til at handle optimistisk

Kære Henning Jensen Nyhuus: Er du frisk på noget vækst?

I Randers Kommune er der skåret i antallet af offentligt ansatte, som det er sket i langt de fleste danske kommuner. Nogle ansatte har fået mere travlt og skal løbe hurtigere, mens deres kolleger går på dagpenge og gerne vil i gang. Det mener vi jo i FOA er rigtig dumt…

Nu synes jeg, at du og dine byrådskolleger skal begyndte at tænke på en helt ny måde, Henning Jensen Nyhuus. Hvad med at tænke i vækst i stedet for besparelser? Muligheden er der jo, for som andre kommuner har Randers Kommune sparet mere på den kommunale service, end der var budgetteret med.

Samlet har de danske kommuner brugt 5,3 milliarder mindre på service, end budgetterne lagde op til. Dermed kunne rigtig mange fyringer af offentligt ansatte have været undgået. Der er simpelthen blevet skåret dybere, end der var behov for. Hvorfor ikke indrømme det? Hvorfor ikke bruge anledningen til at vende skuden og tænke i vækst? Vi synes i FOA, at kommunerne skal gå forrest og begynde at ansætte, når nu pengene er til det.

Og det er de: I Randers Kommune er der brugt næsten 70 millioner kroner mindre på service i 2012, end der var blevet budgetteret med. Hvorfor ikke bruge disse 70 millioner, eller i hvert fald en del af dem til at ansætte? Det handler ikke om at ansætte for blot at ansætte. Det handler om at forbedre den offentlige service, at få nogle af dem i gang, der går ledige, og at få mere trivsel og mindre stress på de offentlige arbejdspladser.

Den offentlige sektor kan påvirke hele udviklingen og bidrage til vækst i den private sektor og i det danske samfund som helhed ved at handle optimistisk i stedet for pessimistisk. Derfor denne opfordring: Tag ansvar. Lad os få knækket kurven og få flere i beskæftigelse. Vi trænger alle til noget optimisme og noget vækst efter barske kriseår, og måske er det ikke dumt at tænke offensivt netop i år? Måske vil vælgerne belønne det på valgdagen?

Afdelingsformand FOA Randers, Inge-Lise Christensen
Kontakt: mobil 2044 4401