Hvor er logikken?

Besparelser sikrer ikke kommunernes økonomi. Det gør derimod fokus på vækst og optimisme

Jeg har lyst til at spørge de ansvarlige politikere i de fire kommuner, som FOA Randers afdeling dækker Randers, Favrskov, Nord- og Syddjurs, om hvor lille den offentlige sektor skal være i deres kommuner?

FOA har i samarbejde med andre organisationer udsendt et brev til borgmestrene, med en opfordring til, at man bruger de penge, der er sat af i de kommunale budgetter. Det viser sig desværre, at der på landsplan er sparet mere end 5,3 mia. kr. i kommunerne i 2012, penge der kunne være brugt på velfærd til gavn for den brede befolkning. Det viser sig desværre også, at 2012 ikke bare er en enlig svale, nej kommunerne har de sidste år sparet og skåret ned, så de kommunale kasser bugner af penge.

Når vi kigger på de 3 af vores kommuner, kan vi konstatere, at Randers kom ud af 2012 med et overskud på hele 69,6 mio. kr. Favrskov med 41,8 mio. kr. Norddjurs havde et overskud på 49,2 mio. kr.
Den eneste kommune, der brugte penge var Syddjurs. Her var et merforbrug på 13,7 mio kr., men nu lægger Syddjurs op til besparelser på 80 mio i 2014 og så er vi lige vidt.
Overskuddet i kommunerne er kun blevet brugt til at styrke kassebeholdningen. Ærgerligt, da disse penge kunne have arbejdet for at styrke lokalsamfundet og sætte gang i beskæftigelsen i stedet. Men det modsatte sker. Der afskediges og spares stadig, så man skulle tro, at kommunerne har en indbyrdes konkurrence om hvem der ved udgangen af 2013 kan have den største kassebeholdning.

Hvis I som politikere, hele tiden skærer på de kommunale udgifter, får det en afsmittende virkning på hele erhvervslivet også det private erhvervsliv. Ingen ønsker at flytte til et område med dårlig offentlig service. Det kan godt være, at man har nye daginstitutioner, men hvad nytter det, hvis normeringen er i bund. Det kan godt være, at plejehjemmene er ny renoverede, men hvad nytter det, hvis dem, der arbejder der, er nedslidte, at hjemmeplejen kører i nye små biler, men egentlig skulle køre i Ferrari for at kunne nå de planlagte besøg i en vagt.

Jeg ved godt, at kommunerne straffes hårdt, når de bruger for meget i forhold til det budgetterede, men det er jo ikke tilfældet her, tværtimod.

Hallo politikere, vågn op af jeres spare iver, lad pengene arbejde, det er det, de er bedst til.

Inge-Lise Christensen, afdelingsformand
FOA-Fag og Arbejde Randers