Udtalelse Generalforsamling 2016

Generalforsamlingens budskab er, at vi vil kæmpe for velfærden og mod regeringens besparelser, så vi kan bevare det velfærdssamfund, som vi ellers er så stolte af. Vi har råd til velfærden efter flere år med besparelser og skattestop. Det handler om at prioritere - velfærd fremfor usolidariske skattelettelser til de rigeste i samfundet.

Velfærden er presset. Det ved FOAs medlemmer bedre end de fleste. Os, der hver eneste dag passer børn, plejer patienter, hjælper ældre og handicappede, gør rent og laver mad, vedligeholder bygninger og meget mere overalt i den offentlige sektor. Vi har dagligt fingeren på pulsen og ved, at velfærden er presset.

Derfor bliver vi ærlig talt også vrede, når vi hører en politiker fra et af regeringens støttepartier sige, at ”der er ikke en sjæl, der kan mærke i den virkelige verden”, at der er forsvundet 30.000 ansatte i kommunerne de seneste 5 år. Sådanne udtalelser vidner om total mangel på indsigt i, hvad der sker ude på vores arbejdspladser. Her ser vi dagligt, hvordan flere ældre må klare sig selv og vente længere på hjælp; hvordan små børn næsten ingen voksenkontakt har, fordi antallet af medarbejdere på børneområdet er skåret ind til benet; og hvordan folkeskoleelever bliver stuvet sammen i megaklasser, fordi der er blevet flere børn pr. lærer.

Det er vores børn og unge, de handicappede og de ældre, der først og fremmest må betale prisen. Men vi rammes alle af de mange besparelser og den stigende utryghed.

Sammen med det faldende serviceniveau følger politikernes forventninger om, at familien træder til, når der er brug for hjælp, ligesom politikerne har sat de frivillige højt på dagsordenen i stort set alle kommuner. Det har store konsekvenser for kvaliteten af den omsorg og pleje, som borgerne får. Det er hverken forsvarligt eller rimeligt over for borgerne eller for os medarbejdere, der hver dag gør alt for at udføre et fagligt, kompetent arbejde. Desuden er det et urimeligt krav at stille til de familiemedlemmer, der måske i forvejen har en presset hverdag med fuldtidsarbejde og små børn, eller til familiemedlemmer som selv har brug for hjælp og omsorg.

Spørgsmålet er, hvem der skal træde til og hjælpe, når familiemedlemmerne og de frivillige bliver nedslidte, udbrændte eller rammes af akut sygdom?

Det store flertal af partier gik til valg på bedre fælles velfærd. Det er på tide, at de partier står ved løfterne til vælgerne og bruger Velfærdsflertallet til at afvise regeringens milliardbesparelser. Lad os i fællesskab presse dem til at gøre det. Nu er det tid til at sige fra.

Generalforsamling FOA Randers den 31. maj 2016