A-Kassen - Vigtige oplysninger

- Vigtige oplysninger om arbejdssted, når du går i arbejde, på efterløn eller melder dig ledig
- Vigtigt når du går i arbejde og afmelder dig på jobnet.dk
- Hvordan modregnes afspadsering og tillæg i dagpenge/efterløn

Det er meget vigtigt for a-kassen, at vi får alle de nødvendige og helt præcise oplysninger om dit nye/sidste arbejdssted.

Vi skal have både arbejdsgiverens navn (eks. Randers kommune), arbejdsstedets navn (eks. Plejecenter Borupvænget), om det er inde, udekørende, plejeboliger el.a. Herudover har vi også brug for den nøjagtige adresse og også gerne et CVR-nummer eller et P-nummer, hvis du kender disse. Du kan evt. se oplysningerne på dine lønsedler eller spørge din arbejdsgiver.

Oplysningerne skal vi bruge, når du skal have dagpenge eller efterløn og er i arbejde delvis i en måned.

Efter hver dagpengekørsel, samkører vi oplysninger fra Indkomstregisteret med dag­penge­kort/­efterlønskort, for at tjekke om arbejdstimerne stemmer overens. Hvis vi ikke har fået de oplysninger som stemmer overens med arbejdsgiveroplysningerne, kan det forhindre eller forsinke en udbetaling af ydelser.

HUSK også at skrive arbejdstimer på dit ydelseskort for HELE måneden, selv om du kun er ledig eller på efterløn i en del af måneden. Hvis der mangler timer, vil der efter samkøringen automatisk blive modregnet det antal timer, som arbejdsgiveren har indberettet og så vil udbetalingen fejle den efterfølgende måned.

Vigtigt når du går i arbejde og afmelder dig på jobnet.dk

Efter 1. juli 2017 udbetaler vi dagpenge for hele måneden. Vi modregner alle arbejdstimer, både før tilmelding til jobcentret og efter afmelding i en måned.

Det kan derfor få betydning for dine dagpenge, hvis du afmelder dig midt i en måned. Hvis du ikke arbejder mindst 7, 4 timer pr. dag, vil vi modregne flere timer, end du har fået løn for.

Det kan derfor være en god ide, først at afmelde sig på jobnet.dk den 1. i måneden efter du er gået i arbejde. HUSK at give a-kassen besked om, at du er gået i arbejde, med nøjagtige oplysninger om arbejdsgiver, arbejdssted, adresse osv.

Eks. ”Lone” er ledig fra den 1. juli og går i fast arbejde den 15. september. I perioden fra den 15. september arbejder hun 30 t/ugen. Vi modregner derfor 6 timer pr. dag fra den 15. - 30. september – i alt 66 timer.

Hvis Lone har afmeldt sig den 15. september, vil hun blive modregnet med 6 timer pr. dag + 1,4 timer pr. dag = 7,4 timer pr. dag i alt 81,4 timer.

Differencen er på 81,4-66 = 15,4 timer, som Lone vil få udbetalt mindre for september måned.

Hvordan modregnes afspadsering og tillæg i dagpenge/efterløn

Fra 1. juli 2017 medfører arbejdstidsbestemte tillæg, der udbetales som timer, fradrag i ydelser fra A-kassen.

Nogle af FOAs overenskomster giver medlemmerne mulighed for at vælge mellem 3 forskellige måder, hvorpå de kan blive honoreret for arbejde på ubelejlige tidspunkter (arbejdstidsbestemte tillæg).

Denne honorering kan enten:

1. indregnes i beskæftigelsesgraden – så skal det modregnes
2. betales som et tillæg af timelønnen – så skal det ikke modregnes
3. afspadseres i en efterfølgende mødeplanperiode – så skal det modregnes.

Det skyldes, at medlemmet skal fradrages med de timer, hun får løn for, og ikke de timer, hun arbejder. Fradrag sker for det antal løntimer, som medlemmet har fået indberettet i indkomstregisteret for måneden.

Udbetaling af løntimer, der kan henføres til andre perioder med arbejde, er ikke omfattet af fradrag. Eksempel - et medlem er overgået til efterløn/dagpenge den 1. august og får den 31. august udbetalt SH-tillæg som 3 timer. Tillægget er optjent i juli måned og skal derfor ikke fradrages i ydelser fra a-kassen.

Lagt på den 08.09.2017