Danmark for velfærd - Formanden har ordet

FOA Randers går med i kampen for bedre velfærd.

Danmark har aldrig været så rig, og dog så fattig på det, der betyder mest i livet nemlig mennesket selv.

Det enkelte mennesker bliver overladt til sig selv, vi ser et mere og mere fragmenteret samfund, hvor kun de stærkeste overlever.

Vi ser eksempler på, at når mennesker er mest sårbar, overlades de til et system, hvor den enkelte selv skal klare sig igennem en jungle af regler, og tilpasse sig tidens reformhelvede. Sølle den, der ikke har overskuddet - ikke magter at tænke på den næste kontakt til det offentlige - ikke magter kravene, for at få den smule hjælp, der evt. kan findes.

Hver dag går faglærte medarbejder inden for det offentlige og private på arbejde med et ønske om, at dagen skal være en succes, men oftere går de selvsamme medarbejdere hjem med dårlig samvittighed, magtesløse og med flere og flere symptomer på stress. Blot fordi de ønsker at løfte deres faglige opgaver til et kompetent niveau, men oftere og oftere må de vælge at gå på kompromis med det, de har lært, det de ved er det bedste - ikke fordi de vil, men fordi velfærds Danmark efterhånden har reduceres mennesket til en brik, der skal pusles ind i reformernes puslespil.

Og så kan man spørge sig selv, hvem eller hvad styrer - mennesket eller systemet?

Jeg bliver stærkt bekymret, når et menneskes værdi kun bliver målt på, hvad kan det yde for samfundet, og ikke hvad man ellers kan bidrage med som menneske, der er en del af samfundet.

Velfærden er et fundament under hele det Danmark, vi i fællesskab har opbygget gennem generationer. Hvis der ikke er ordentlig uddannelse til vore børn og unge -ordentlig pleje og omsorg for vores ældre - ordentlig sundhedspleje, når vi bliver syge - gode veje at køre på, når vi skal på arbejde og folk til at holde veje og gader trygge om natten, så hænger systemet ikke sammen længere. Det gælder uanset, om man arbejder det ene eller det andet sted. Det er en fælles kamp.

FOA har derfor som faglig organisation valgt sammen med en række forbund i LO - FTF og AC at gå ind i kampen for et Danmark, der vil mennesket. Et Danmark der satser på fremtidens unge gennem ordentlige læringsvilkår i både folkeskolen og i deres uddannelseliv, et Danmark der satser på et trygt arbejdsmiljø - Et Danmark, der har et optimale sundhedssystem.

Senest har vi set et finanslovsudspil, der vil forringe erhvervsuddannelsesmulighederne, et udspil, der vil forringe arbejdstilsynets muligheder for at bistå virksomheder og medarbejder i at opretholde et ordenligt arbejdsmiljø, et udspil der styrker reform-Danmark og ikke mennesket i sig selv.