Medlem fik tilbagebetalt 12 måneders sygedagpenge

En omgørelse af kommunens afgørelse medførte, at vores medlem fik tilbagebetalt 12 måneders sygedagpenge - en forskel i indtægt på ca. 180.000 kr.

En 54 årig tidligere SOSU hjælper blev i 2012 sygemeldt, da man fandt en byld i hendes hjerne. Efter en operation havde hun stadig kroniske følger i form af spasme, smerter i kroppen og delvis højresidig lammelse.

Randers Kommune henviste borgeren til en virksomhedspraktik, hvor hun i 2015 viste, at hendes arbejdsevne var mindre end 4 timer om ugen.  Dog arbejdede hun i et væsentligt lavere tempo end de ansatte på stedet.

Alligevel vurderede kommunen, at der var behov for en ny virksomhedspraktik, da man så muligheder for, at pågældende kunne øge arbejdstiden i mere skånsomme arbejdsopgaver.

Det betød samtidig, at vores medlem mistede retten til sygedagpenge.

FOA Randers ankede afgørelsen for vores medlem, og gjorde gældende, at arbejdsevnen var tilstrækkeligt afprøvet, og at der således ikke var behov for endnu en virksomhedspraktik. Ligeledes gjorde vi gældende, at kommunen skulle tage stilling til om vores medlem var berettiget til ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension på kommunens Rehabiliteringsteam. Det var derfor vores overbevisning, at kommunen skulle forlænge hendes sygedagpenge.

Efter et år gav Ankestyrelsen os medhold i vores anke.

Mens vi ventede på Ankestyrelsen behandling af sagen, gennemførte kommunen en ny virksomhedspraktik og tilkendte hende en førtidspension.

Ankestyrelsens afgørelse betød, at vores medlem fik tilbagebetalt de mistede sygedagpenge.

Det betyder en forskel i indtægt på ca. 180.000 kr.