Det betaler sig af kæmpe for en sag

På Bakkegården i Randers er det private rengøringsfirma blevet erstattet af lokalt ansat personale

Rengøring er ikke bare rengøring. Det måtte man sande på Bakkegården i Randers for nogle år siden, sådan skriver Mariann Monrad Nielsen, der er serviceassistent på Bakkegården og fortsætter:

Kolleger, der har været ansat på Bakkegården før 2010, har fortalt, at der tidligere (før 2003), var 3 husassistenter på deltid (25-30 timer om ugen), som gjorde rent hos borgerne, trappeopgange, kælder, vaskehus m.m. og hjalp i køkkenet. Da de holdt pga. sygdom og alder, blev der ansat ikke faglærte til at rengøre trapperne, og rengøring af lejligheder blev udliciteret til et rengøringsfirma.

Men det er med rengøring, som det er med så meget andet, man får hvad man betaler for. 

Når borgerne klagede til mig over rengøringen, bad jeg dem klage til administrator med det formål, at ”Bakkegården” selv kunne overtage rengøringen, og det gav pote fra januar 2015, hvor rengøringen af lejlighederne før indflytning blev indliciteret. Det har medført fuld tid til mig.

I slutningen af 2016 kom næste etape, hvor centret blev bevilget penge, så der kunne ansættes en serviceassistent mere på 30 timer ugentlig til rengøring af trapper, og andre fælles arealer.

Den 1. marts 2017 startede min nye kollega.

Når jeg her et år efter ser tilbage, så er der ikke klager på rengøringen. Der kan komme besked om, at der er spildt eller tabt et eller andet, men det ser jeg kun som noget positivt; At vi får det at vide i stedet for, at borgere og kolleger bare tænker, hvorfor kommer de dog ikke og gør rent. Vi kan jo ikke være alle steder hver dag, men vi er en del af hverdagen og ikke blot et firma, der kommer hurtigt ind og går igen. 

Det betaler sig at kæmpe for sin sag.

 

Serviceassistent

Mariann Monrad Nielsen

Mariann Monrad Nielsen