Vigtigt nyt fra a-kassen januar 2018

Denne gang kan du læse om:
Nye regler om supplerende dagpenge udskydes
Udbetaling af efterlønsbidrag
Nye regler om frivilligt ulønnet arbejde
Og endelig skal du huske at tjekke dine skatteoplysninger i a-kassen

Nye regler om supplerende dagpenge udskydes

De politiske partier bag dagpengereformen, har besluttet at udskyde en række regler om supplerende dagpenge.
Reglerne skulle ellers være trådt i kraft den 1. januar 2018, men bliver udskudt til den 1. oktober 2018.

Kort om de nye regler
De nye regler om supplerende dagpenge, som altså nu først skal træde i kraft den 1. oktober 2018, handler bl.a. om muligheden for at forlænge din ret til supplerende dagpenge fra de nuværende 30 uger til 42 uger. Retten til supplerende dagpenge forlænges på baggrund af timer, du har arbejdet, siden du sidst blev ledig. Derudover vil de nye regler betyde, at du kan begynde at genoptjene en ny ret til 30 uger med supplerende dagpenge, selvom du endnu ikke har brugt alle dine 30 uger.
I dag kan man først begynde at genoptjene en ny ret til supplerende dagpenge, når man har opbrugt den gamle ret. Hvis du har yderligere spørgsmål til reglerne, er du velkommen til at kontakte din lokale a-kasse, som står klar til at svare på dine spørgsmål.

Udbetaling af efterlønsbidrag

Du kan få dit efterlønsbidrag udbetalt skattefrit i 2018. Folketinget vedtog den 20. december lov om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag.

Loven træder i kraft 1. januar 2018. Du er omfattet af loven, hvis du ikke er nået folkepensionsalderen, eller er gået på efterløn – og ikke tidligere har fået dit efterlønsbidrag tilbagebetalt.

Vi forventer, at vi senest den 15. januar 2018:

kontakter alle, der kan søge om skattefri udbetaling af efterlønsbidrag
åbner for ansøgningsblanketten på vores hjemmeside.

Vi sender information ud til dig, hvis du har betalt til efterlønsordningen og mulighed for at få udbetalt dit efterlønsbidrag.

Er du i tvivl, om du skal blive i efterlønsordningen eller have efterlønsbidraget udbetalt, kan du, efter du har modtaget informationen fra os, få vejledning i din lokale a-kasse.

Nye regler om frivilligt ulønnet arbejde pr. 1. januar 2018

Vi mangler fortsat at få de endelige regler om frivillig ulønnet arbejde, som træder i kraft 1. januar 2018.Vi vil informere på hjemmesiden, så snart vi har fået de endelige regler.
Noget ligger dog fast:
Vi ved allerede nu, at du fortsat kan lave fritidsaktiviteter og andre frivillige og ulønnede aktiviteter, så meget du vil.
Frivillige aktiviteter er opgaver, som ikke kan udbydes som lønnet arbejde.

Løser du frivillige og ulønnede opgaver, som godt kan udbydes som lønnet arbejde, skal de udføres for frivillige organisationer og foreninger.
Fra 1. januar 2018 bliver hovedreglen, at løser du den form for opgaver, må du højst gøre det i 44 timer om måneden, hvis du er ledig. Det betyder, at det nuværende timetal for ledige på 65 timer nedsættes pr. 1. januar.
Du må dog fortsat arbejde i 65 timer om måneden, hvis du er på efterløn.
Timer udover de hhv. 44 og 65 timer modregnes i dagpengene eller i efterlønnen.
Udfører du opgaver, som har med organisationens primære drift eller vedligeholdelse at gøre, så skal sådanne timer med visse undtagelser modregnes fra dine dagpenge eller din efterløn fra første time.

Hvad må jeg ikke?
Du må fortsat ikke arbejde frivilligt og ulønnet for offentlige myndigheder – og du må ikke løse opgaver, som det offentlige har pligt til at have ansatte til. Du skal altid kontakte dit lokale a-kassekontor, inden du begynder at arbejde frivilligt.

Tjek dine skatteoplysninger i A-kassen

Når du får ydelser fra a-kassen, er du selv forpligtet til at tjekke, om vi har de korrekte skatteoplysninger fra SKAT.
A-kassen modtager oplysningerne elektronisk, når du anmoder om dagpenge eller efterløn.

Ved overgangen til det nye skatteår, får a-kassen automatisk overført de nye oplysninger for 2018.
Der kan dog ske fejl, så vi kun får et bi-kort, hvor vi skulle have haft et hovedkort.

Du kan selv tjekke oplysningerne på din udbetalingsmeddelelse i ”MIN INDBAKKE” på www.foa.dk.

Hvis du ændrer din forskudsopgørelse, vil vi automatisk modtage rettelserne fra SKAT.

Du skal også være opmærksom på, at SKAT kan ændre fradraget i løbet af skatteåret, hvis det ser ud til at give en større regulering/efterbetaling af skat.

Hvis du selv har fået rettet din trækprocent, vil den også kunne blive rettet tilbage, hvis vi modtager nye skatteoplysninger fra SKAT. Det er derfor en god ide, altid at tjekke dine skatteoplysninger på dine udbetalingsmeddelelser.

Hilsen A-kassen