Ingen tid til omsorg

Det pædagogiske personale i de danske daginstitutioner er i dag så pressede, at de ikke kan nå at drage den nødvendige omsorg for børnene, viser en ny undersøgelse.

Vuggestue- og børnehavebørn i de danske daginstitutioner får ofte ikke den trøst, eller hjælp til at løse konflikter og komme med ind i legen, som de har brug for. Det fremgår af en undersøgelse, som analysevirksomheden Bureau 2000 har gennemført for FOA, der organiserer pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter.

Helt konkret er det 53 procent af det pædagogiske personale, der dagligt eller flere gange om ugen oplever, at de ikke kan yde tilstrækkelig omsorg for børnene.

Udfordringerne med at yde tilstrækkelig omsorg er størst, når de ansatte arbejder alene. Alenearbejdet forringer også kontakten mellem personale og forældre, som eksempelvis ikke får besked om konflikter, deres barn har været involveret i eller hvis barnet har haft en problematisk adfærd.

”Undersøgelsen viser, at hver femte institution på intet tidspunkt har mere end to ansatte til en børnegruppe på omkring 20 børn” siger sektorformand Karin Mathiesen, FOA Randers og fortsætter: ”det er en helt urimelig situation at sætte det pædagogisk personale i. De har ingen mulighed for at sikre børnene den nødvendige omsorg, tryghed og nærhed, når der er så få hænder til at løfte opgaven.”

Den 6. april 2019 har forældre landet over indkaldt til demonstrationer under sloganet ”Omsorg til vores børn nu!”.
Bl.a. ønsker forældrene minimumsnormeringer i daginstitutionerne.

”Minimumsnormeringer i sig selv løser ikke problemet. Der skal følge penge med, så kommuner kan øge de nuværende normeringer”, påpeger Karin Mathiesen, ”hvis ikke den samlede ramme bliver større, skal pengene blot skal findes et sted eks. ved de ældre eller i folkeskolerne.”

”Jeg vil gerne opfordre alle medlemmer af FOA Randers til at bakke op om demonstrationerne. Sammen kan vi forsøge at få politikerne på Christiansborg til at forstå vigtigheden af at sikre de mindste borgere en god og tryg opvækst. Det er en investering i vores fælles fremtid”, slutter Karin Mathiesen.

Kontaktinformation:

Karin Mathiesen, sektorformand Pædagogisk sektor