Vælg velfærd - udtalelse generalforsamling 2019

Lad valget handle om de ting, der faktisk flytter danskernes hverdag, opfordrer FOA til.
Velfærden og uligheden bør være valgets vigtigste emner.

FOA vil gøre alt for at sætte velfærden øverst på dagsordenen. Velfærden i hverdagen og vilkårene på arbejdspladserne lider under mange års besparelser og effektiviseringskrav, og grænsen er nået nu.

Hverdagen på arbejdspladserne for FOAs medlemmer er i dag så presset, at det er svært at levere det, der er behov for, og mange er nødt til at gå på kompromis med fagligheden.

Flere medlemmer fortæller, at kerneopgaverne kun løftes med hjælp fra frivillige. Det er i dag mere reglen end undtagelsen, at nattevagter på plejecentre arbejder alene. Der er alt for få voksne til at tage sig af børnene i institutionerne, og på hospitalerne har mængden af opgaver for år tilbage oversteget, hvad medarbejderne kan overkomme.

Vi har brug for at vælge en anden vej.

Den solidariske tanke om, at samfundet skaber gode og trygge rammer for gode borgere, der yder en indsats og bidrager til velfærdssamfundet, er i dag afløst af fokus på den enkeltes ansvar for eget liv og pligt til at levere til samfundet. I alt for lang tid har lovgivning og reformer taget udgangspunkt i, at vi som borgere sikkert vil forsømme vores pligt overfor fællesskabet, hvis vi kan slippe afsted med det, og derfor har der være fokus på pisk frem for gulerod.

Mange politikere insisterer på at begrænse velfærdssamfundet til et absolut minimum, og det er ikke længere gode og trygge rammer, der skaber gode borgere. Det er blevet lige omvendt.

Det danske samfund er ved at knække over og blive delt i dem, der har mere end rigeligt og dem, der har alt for lidt til at leve et almindeligt liv. Uligheden vokser i Danmark.

Desværre har solidariteten trange kår.

I en tid, hvor vi burde stå sammen og hjælpe hinanden med at ændre kursen for samfundet, er tilslutningen til de forpligtende fællesskaber faldende – politiske partier, fagbevægelsen - hele forenings-Danmark mærker den dalende interesse.

Det er en kæmpe udfordring.

I dag bliver rigtig mange beslutninger truffet langt væk fra borgerne både på Christiansborg og i EU.

Den 26. maj skal vi til folkeafstemning til EU parlamentet og selv om opbakningen til EU i dag er den højeste i lang tid, så har den enkelte borger meget lidt mulighed for at få direkte indflydelse.

De store internationale interesseorganisationer og lobbyister fra velpolstrede private organisationer har økonomi til at være tilstede i EU og søge direkte indflydelse ved politikere og politiske grupperinger.

Den mulighed har den enkelte borger ikke. Hvis vi skal have indflydelse i EU, er vi nødt til at finde sammen med andre ligesindede og give de politikere, vi vælger ind et stort og sikkert mandat at arbejde fra.

Den enkelte stemme vil drukne i mængden, men hvis vi råber i kor, er der mulighed for, at vi bliver hørt.

Så derfor skal opfordringen være:

Brug din demokratiske ret både den 26. maj til Europaparlamentsvalget og til folketingsvalget den 5. juni.

Brug din stemme og vælg solidaritet, lighed og velfærd.

Generalforsamlingen FOA Randers
Den 14. maj 2019