Uskyldig indtil det modsatte er bevist?

Der har gennem de sidste uger været stor mediedækning i en sag i en daginstitution, hvor en pædagogmedhjælper er blevet anklaget for seksuelt overgreb mod et barn i en kommunal børnehave.
Alle anklager er undersøgt, og politiet og statsadvokaten har ikke fundet grundlag for at rejse sigtelse, og alligevel har kommunen i dag meldt offentligt ud, at den pågældende medarbejder ikke kan vende tilbage i sin stilling i institutionen.

”Vi bliver bekymrede ved udsigten til, at en anklage kan få så store personlige konsekvenser for en ansat, når politi og statsadvokat har droppet sigtelsen”, siger sektorformand i Pædagogisk sektor i FOA Randers Karin Mathiesen, og fortsætter: ”Vi har en helt klar forventning om, at hvis en ansat er anklaget for noget, og det efterfølgende viser sig, at der ikke har været grundlag for at rejse en sigtelse, så vender den ansatte naturligvis tilbage til sin stilling.

Hvis det mod forventning ikke sker, så kommer det til at fremstå som om, den ansatte alligevel er dømt skyldig”.

”Vi er ikke blinde for, at der er mange ofre i en sag, der handler om overgreb mod et barn, men vi vil altid kæmpe for, at vores medlemmer sikres bedst muligt. Hvis der ikke er grundlag for at rejse sigtelse i en sag, man er anklaget i, så er man ikke skyldig, og kan dermed også genoptage sit arbejde”.

Det er vigtigt at fastholde, at man er uskyldig til det modsatte, er bevist, og når politi og statsadvokat ikke finder grundlag for at rejse sigtelse, så skal man som det mest naturlige i verden kunne vende tilbage til sit arbejde igen. Alt andet får det til at fremstå som om, der måske alligevel kunne være noget om snakken, og så bliver der sået tvivl om medarbejderens skyld.

Når kommunen alligevel vælger, at det skal have konsekvenser for medarbejderen, åbner det for en helt anden problematik i forhold til at sikre medarbejderne mod uretmæssige anklager.

”Skal vi have daginstitutioner, hvor ingen må være alene med et barn, skal der altid være to på alle opgaver og aktiviteter, og skal der være to til at hjælpe et barn på toilettet. Det er den slags forholdsregler, der bliver nødvendige, når uretmæssige anklager kan få så store personlige konsekvenser for medarbejderne.

Hvordan skal vi ellers kunne beskytte vores medlemmer og sikre, at man er uskyldig indtil det modsatte, er bevist?”, slutter Karin Mathiesen.

Kontaktinformation:

Karin Mathisen, sektorformand Pædagogisk sektor FOA Randers
Tlf. 2044 4411

Pædagogisk sektor i FOA Randers organiserer bl.a. pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistent i Favrskov, Syddjurs, Norddjurs og Randers kommuner.