Afdelingsformand Lene Hartmann

Ansvar for fællesskabet

”Medlemskab af en fagforening handler om fællesskab, hvor kontingent er noget, vi giver hinanden”, skriver Karsten Hønge i Avisen Danmark.
Fællesskabet skabes af FOAs medlemmer og medlemmer i OK fagforeninger, der tager ansvar for udvikling af det danske arbejdsmarked, ansvar for kollegernes ve og vel på arbejdspladsen og ansvar for, at der også er anstændige arbejdsvilkår, når vores børn træder ind på arbejdsmarkedet.
OK fagforeningerne er dybt involveret i at skabe ordentlige vilkår både på arbejdspladserne og arbejdsmarkedet generelt igennem overenskomst- og trepartsforhandlinger.
Men fællesskabet er truet. Det er truet af manglende organisering.

Flere og flere fravælger nemlig det fælles ansvar og medlemskabet af OK fagforeningerne.

Retten til indflydelse kommer, fordi vi er mange. Retten til at være med, hvor beslutningerne træffes, afhænger af, at fagbevægelsen taler på vegne af et stort fagligt fællesskab, som flertallet af kollegerne på arbejdspladsen er en del af.

Lønmodtagernes eneste alvorlige modsvar, hvis arbejdsgiverne sætter hårdt mod hårdt i forhandlinger, er strejke.

Strejke har effekt, når alle medarbejdere på arbejdspladsen stopper deres sædvanlig arbejde, så alt ligger stille. Men er der kun 40 ud af 100 medarbejdere, der er organiseret, og så er det ikke engang halvdelen af medarbejderne, der stopper arbejdet. De andre 60 arbejder videre som intet var hændt. Det vil selvfølgelig være træls for arbejdsgiveren, men det vil ikke forhindre, at noget af arbejdet udføres.

Når organiseringsprocenten falder, mister vi altså mulighed for at lægge pres på arbejdsgiverne.

Derfor skal vi have vendt udviklingen og vi er alle ansvarlige:

”Jeg fatter ikke, du vil betale til det - jeg får jo den samme løn og ret til ferie uanset om jeg er medlem eller ej” - Vi har alle en kollega, en nabo hjemme på vejen, en onkel i familien, som siger sådan og ofte tier vi bare stille og håber det går over, men vi skal tage til genmæle. Vi skal få dem til at forstå, at lønnen og retten til ferie og fridage kan forsvinde igen. Det er ikke dig, der er den naive og dumme, der bliver ved med at betale dit kontingent – du er den ansvarlige, der tager et ansvar for alles arbejdsliv.

Vi skal gøre det til noget helt almindeligt at tale om baggrunden for de vilkår og goder, der er opnået.

Vi skal med stolthed tale om det, fællesskabet har skabt, og vi skal overbevise dem, der har valgt at stå uden for om vigtigheden af at tage del i det faglige fællesskab.