Generalforsamling - Brug medlemsdemokratiet

I en tid med et omskiftligt arbejdsmarked og voksende udfordringer skal FOA Randers stå som et fyrtårn for solidaritet, styrke og udvikling. Vores vision er at være en drivkraft for forandring og forbedring, hvor medlemmerne altid oplever, at deres stemme bliver hørt og deres vilkår bliver forbedret.

Sådan indledes den nye fælles vision for FOA Randers, som afdelingsbestyrelsen netop har besluttet.

Visionen for FOA Randers sætter ramme og retning for vores arbejde.

Som afdeling skal vi hele tiden kunne tilpasse os den virkelighed, vi er en del af og det betyder, at vi skal kunne træffe modige og til tider svære beslutninger.

Som jeg tidligere har beskrevet i forbindelse med a-kassens udflytning, er Medlemshusets fremtid endnu ikke afgjort – vi ved ikke om vi bliver i Østergade i Randers eller om Medlemshuset skal ligge et andet sted.
Den beslutning skal træffes i første halvår af 2025.

Strukturkongressen i marts 2025 kan også betyde ændringer i den måde, vi strukturer faggrupperne og arbejdet med faggrupperne.

Samtidig sker der store forandringer i det samfund, vi agerer i – strukturkommission, ældrereform, barnets lov, et nyt beredskabsministerium.

Vi skal hele tiden kunne tilpasse os og modsvare de politisk strategiske tiltag, der påvirker medlemmernes hverdag samtidig med at vilkårene inden for organisationen  også ændrer sig.

Afdelingens arbejde forløber i 2 spor – det politiske påvirkningsarbejde og det medlemsrettede arbejde. Der skal være balance imellem vores mulighed for at agere politisk som kompetent samarbejds- og modpart til arbejdsgivere og beslutningstagere, og samtidig skal vi yde fagligt kompetent service til medlemmerne.

Den balance stiller krav til, at vi har de rette ressourcer og kompetencer i afdelingen.

På dette års generalforsamling skal vi behandle forslag til ændring af afdelingens love.
Udover nogle redaktionelle ændringer i forlængelse af en kongresbeslutning i 2023, så indstiller en enig afdelingsbestyrelse, at posten som valgt, lønnet faglig sekretær i afdelingen nedlægges.

Det gør vi fordi vi fortsat vil have en bæredygtig og handlekraftig organisation med de kompetencer, som hele tiden kræves af en politisk og faglig kompetent fagforening, der både kan modsvare kravene til det politiske arbejde og samtidig yde en faglig kompetent service til medlemmerne

Afdelingens generalforsamling afholdes den 9. oktober - se dagsorden og tilmeld dig