Er der forskel på vuggestuebørn og dagplejebørns skolepræstationer?

Ny FOA undersøgelse om forskellen på dag-tilbudstyper

”Ny undersøgelse af fortidens dagpleje” var overskriften på en pressemeddelelse, som FOA sendte ud i oktober 2013.

Pressemeddelelsen var en reaktion på offentliggørelsen af en undersøgelse foretaget af professorerne Nabanita Datta Gupta og Marianne Simonsen fra institut for Økonomi på Aarhus Universitet.
Deres undersøgelse viste, at dagpleje-børn klarede sig dårligere i skolen end børn, der havde gået i vuggestue.
BUPL havde netop offentliggjort undersøgelsen under overskriften: ”Vuggestuen er bedst”.

Vores kritik af undersøgelsen gik især på, at man ikke på en baggrund af skoleresultater for børn, der havde gået i vuggestue eller dagpleje 15 år tidligere, kunne udtale sig om kvaliteten af dagplejen eller vuggestuen i 2013.

Men vi undrede os også over, at de to forskere bag undersøgelsen påstod, at forældrene i undersøgelsen havde samme uddannelsesniveau.

Vi fik derfor professor i matematisk statistik Peter Allerup fra Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet samt analytiker Niels Glavind fra Bureau 2000 til at gennemgå undersøgelsen.
Deres konklusion var at Datta Gupta og Simonsens analyse havde så mange svagheder, at der ikke var belæg for dens konklusioner.

Pædagogisk sektor sendte Peter Allerup og Niels Glavinds kritik af Nabanita Datta Gupta og Marianne Simonsens undersøgelse til samtlige kommuner, samt til relevante forskere, de politiske partiers børneordførere og til interesseorganisationer på børneområdet.

Alligevel har vi i FOA oplevet, at undersøgelsen igen og igen dukker op og betragtes som valid forskning.
Senest i maj måned på en KL konference om dagtilbud og i den tidligere regerings beskrivelse af Børnepakken.

Vi besluttede os derfor for at få analysebureauet Bureau 2000 til at gennemføre undersøgelsen igen, med brug af en korrekt statistisk metode. Metoden er godkendt af Professor Peter Allerup fra Aarhus Universitet.

Den nye undersøgelse ”Dagtilbudstyper og skolepræstationer” foreligger nu og vil blive sendt ud til alle relevante aktører og beslutningstagere på børneområdet.

Undersøgelsen viser, at andelen af akademikerbørn er betydeligt højere i vuggestuerne end i dagplejen, som til gengæld har en større andel af børn af erhvervsuddannede forældre.

Undersøgelsens konklusioner er, at uanset om man ser på tidligere dagpleje- og vuggestuebørns skolepræstationer i 3. klasse (ved de nationale tests) eller karakterer ved folkeskolens afslutningsprøve i 2014, så vil forældrenes uddannelsesbaggrund have størst betydning for, hvordan børnene klarer sig i skolen.