$name

Her er din fagforening - I frontlinjen 

I gadeplan finder vi medlemsgruppen. Medlemsgruppen er fælles betegnelsen for receptionen og gruppen der tager sig af ind- og udmeldelser og de hurtige løsninger. Hos dem kan du få "lettere" hjælp efter at telefonerne er lukket om eftermiddagen. 
Kræver dit problem en sagsbehandler bestiller du en tid i receptionen.
  
Af Merete Astrup
 
Receptionen  klokken ni sharp: Lise, Sonja og Inge sidder klar på telefonerne, undtaget om onsdagen..

Det er her alting starter.
Her starter vi også.
 
Klokken er 11.00.
" Omstillingen goddag - . nej, du skal i medlemsafdelingen, hvad er dit cpr. nr.? "
Sonja sidder i "baglokalet" og tager telefonerne, og ind imellem fortæller hun jeres udsendte om jobbet set fra hendes plads.

Hun og hendes kolleger Lise og Inge er i fronten.
- Vi får alt ind over her, så er det vores opgave, at finde ud af, hvor henvendelserne skal dirigeres hen, fortæller Sonja.

I det store hele lykkes det at få "bragt" folk hen til de rette personer, men en gang imellem kikser det da.

- Det er ikke altid medlemmerne kan være så præcise i deres forklaringer om, hvad sagen drejer sig om. Men vi prøver, så godt vi kan at spørge ind til sagens kerne.

"Omstillingen goddag.. du skal tale med vejledningsafdelingen i a-kassen, jeg stiller dig om".
Ude i receptionen sidder Lise, hun tager også telefoner, og pladsen bag skranken indebærer også, at tage imod de personlige henvendelser.

På skranken står altid en frisk buket blomster.
Mange medlemmer har sikkert stået i kø, når der er blevet solgt cirkusbilletter  juletræsbilletter og billetter til den årlige seniorskovtur. 

Der er run på telefonerne denne formiddag.

- Det er der hver formiddag bedyrer Lise og Sonja.  
Det bekræfter telefonstatistikken. Medlemmerne vil gerne i kontakt med fagforening og a-kasse så tidligt på dagen som muligt. Det er en af grundene til, at telefonerne fra 1. august 2003 åbner kl. 9.00.

De tre damer skiftes til at tage vagten i "baglokalet" og i "udstillingsvinduet."
 
Efter lukketid
Når telefonerne lukker kl. 13.00 tager de fat på de andre opgaver, de skal sørge for at løse. Dem man ikke kan se.

De styrer indkøb af alle kontorartikler, så vi andre kan være sikre på, at der altid er kuglepenne, gule posters og, hvad vi ellers skal bruge til vores rådighed.

Findes der måske noget værre end, hvis den slags mangler.
En gang om måneden forsvinder de tre ned i kælderdybet og pakker Faglig Nyhedsinformation, som sendes ud en gang om måneden.

Og så er der posten, glem ikke den.
- Det første vi gør om morgenen er at fordele den, og så ringer telefonen hos Sonja
men Lise fortsætter :

- og det sidste vi gør inden, vi går hjem, er at frankere og bære dagens post på posthuset.  
Fra 1. august er dørene åbne i receptionen til kl. 15.00, så er Lise, Sonja og Inge stadig til rådighed for personlig henvendelse.

- Det er en ny opgave for os, fortæller Lise, for i det tidsrum skal vi kun tage imod tidsbestilling til en sagsbehandler, eller henvise til medlemsafdelingen for lettere problemer som indmeldelser og udmeldelser, udfyldning af blanketter og lignende.
 
Klar parat svar
Medlemsafdelingen ligger lige ved siden af, og det er ingen tilfældighed.
Det er nemlig her man kan gå lige fra gaden og med det samme får ordnet sin indmeldelse, sit skift til en anden a-kasse, og få vejledning. Så behøver et medlem ikke at vandre rundt i flere afdelinger i huset, for at få løst elementære spørgsmål og problemer.

Det er Christian, der huserer her - altså sammen med Charlotte, Kirsten, Katja og Jette.
- Vi er sammen med receptionen et helt team og ideen er, at vi i fællesskab er sådan et klar parat svar team, og det synes vi selv fungerer godt, forklarer Christian, som er boss for dem alle sammen.

Han trækker skævt på smilebåndet. Han er ikke så vild med, at vi kalder ham boss.
Det gør vi alligevel.

Han er da heller ikke mere boss, end at han også har haft "vandrehadegaven".
Faktisk var det ham der vandt den i sin tid, og den er bare så grim.
Lige øjeblikket står den hos Jette.

- Bethlehembyen den vandrer, når en af os har kvajet os.
- Hvad kan det være?
- Jeg har den, fordi jeg stillede en telefon om til en kollega, der var sygemeldt, griner Jette.
Kvajepriser eller ej.

Medarbejderne i afdelingen bruger hinanden som sparringspartnere, og de mener selv at de er gode til at bruge hinandens ressourcer.

- Vi er et relativt nyt og urutineret team. Vi mistede tre gamle medarbejdere, da a-kassen måtte sige farvel til i alt fem ansatte for et år siden, fortæller Christian.

De medlemmer der henvender sig, får en god vejledning. Alle medarbejdere i afdelingen kan vejlede i det hele indtil, det kræver en sagsbehandling.
- Vi møder oftest medlemmerne, når de er glade. De ko
ommer til os når de har fået en uddannelse og skal meldes ind, eller de har fået et nyt job og skal flytte a-kasse, forklarer Christian.
- Der kommer også medlemmer, der vil meldes ud, og det er knap så sjovt og lykkeligt, indrømmer de ellers glade medarbejdere.
 
Bedre medlemsservice
Det er også i medlemsafdelingen, du skal henvende dig, når du er på flexydelser.
- Dem har vi en del af, og de fleste af vores medlemmer foretrækker flex- ydelser frem for førtidspension. De vil gerne beholde tilknytningen til arbejdsmarkedet, selv om de ikke er fuldt arbejdsdygtige, lyder det fra Christian.

I øvrigt er der længere og længere mellem førtidspensionerne, kan han berette.
Og det er selvfølgelig ikke så godt, for de medlemmer, der ikke kan mere.

Der ud over kan medlemmerne få vejledning i forhold til efterlønsbidrag.
- De unge over 30 år, er ofte usikre på om de skal eller vil betale til deres efterløn. Det sørger vi for at tale med dem om, for sidste frist for at tage stilling er, når de fylder 35 år, forklarer Christian.

- Mærker I noget til den nye lov om tværfaglige a-kasser?
- Vi har haft 25 overflytninger til Dansk Lønmodtageres a-kasse indtil videre. Det er ikke det store. Men vi er meget opmærksomme på, at mønstret kan ændres, og der findes kun et svar på det - bedre medlemsservice, siger Christian. 
 
Her arbejder:
Lise Krandorff - receptionen
Sonja Kristensen - receptionen
Inge Mortensen - receptionen
Christian Sonne Christensen - leder i medlemsgruppen
Charlotte Aaberg - medlemsgruppen
Jette Jensen - medlemsgruppen
Katja Ørslev Holmfred - medlemsgruppen
Kisten Juul Kjær - medlemsgruppen