Der bliver lyttet til os

FOA SOSU deltager i arbejdet med en ny fødeplan i Region Hovedstaden.

Generelt er fødeområdet i hele landet præget af mangel på medarbejdere. Det gælder såvel jordemødre som social- og sundhedsassistenter.

I samtlige fem regioner er rekruttering og fastholdelse på dagsorden. Det gælder også i Region Hovedstaden, der har oprettet et såkaldt Advisory Board, dvs. en gruppe bestående af repræsentanter for aktørerne på fødeområdet.

Gruppen skal identificere udfordringerne og komme med input til arbejdet med en ny regional fødeplan, der kan sikre gode fødsler ved blandt andet at gøre fødeområdet til en attraktiv arbejdsplads.

Strategisk kompetenceudvikling

Faglig sekretær i FOA SOSU Eva Lorenzen repræsenterer social- og sundhedsassistenterne. Hendes opgave er at bringe deres perspektiv ind i gruppen, og hun har forinden holdt møder med tillidsrepræsentanterne fra regionens fødesteder.

”Vi hører blandt andet fra tillidsrepræsentanterne, at afdelingernes fokus er på rekruttering og fastholdelse af jordemødre, mens man lidt glemmer, at der også er brug for at få flere social- og sundhedsassistenter og ikke for at mindst fastholde dem. Der er et langt introduktionsforløb for en jordemoder, men ikke ret meget for en social- og sundhedsassistent, og det kan godt være med til at skræmme nogen væk”, siger Eva Lorenzen.

”Tillidsrepræsentanterne fortæller også, at der er behov for, at regionen arbejder mere strategisk med formaliseret kompetenceudvikling, også for de erfarne, i stedet for lokale kurser på de enkelte afdelinger. Men det er ikke nok at give social- og sundhedsassistenterne kompetencerne. De skal også have lov at bruge dem – ellers er det fagligt utilfredsstillende, og regionen får sværere ved at fastholde medarbejderne”, slår hun fast.

Kunne ikke få armene ned

Eva Lorenzen glæder sig over, at social- og sundhedsassistenterne er inviteret med i Advisory Boardet.

”Der bliver talt meget om jordemødre, så man kunne godt frygte, at det var dem, der løb med hele opmærksomheden. Men vi er med, og der bliver lyttet til os. Det er i hvert fald det, regionsrådsformand Lars Gaardhøj giver udtryk for”.

”Vi er med, hvor det sner i forhold til rådgivning, og det er godt”, siger Eva Lorenzen, der også glæder sig over det engagement, områdets tillidsrepræsentanter har lagt for dagen.

”Jeg kunne næsten ikke få armene ned efter vores første møde. Det er fedt at høre, hvor meget de elsker deres arbejde, og hvor engagerede de er i fagligheden”.

Læs også artiklen "Virkelighedens Trille"

Fakta

• Fødestederne på Herlev, Hvidovre og Rigshospitalet havde i 2021 tilsammen ca. 18.500 fødsler.
  • En ny 3-års fødeplan for Region Hovedstaden skal efter planen godkendes i Regionsrådet i december 2022.
  • Fra 2025 skal etableres et nyt fødested på Bispebjerg Hospital.