Guide til generalforsamlingen 2024 – punkt for punkt

 

Download guiden som pdf-fil

 

Velkommen til generalforsamling i FOA SOSU.

Måske er det din første generalforsamling, måske har du været med mange gange før. Uanset hvad kan det være godt at have et overblik over, hvad der skal ske under de forskellige punkter på generalforsamlingen.

Er du i tvivl om noget, er du altid velkommen til at kontakte sekretær Tina Bach tiba@foa.dk om praktiske forhold i forbindelse med generalforsamlingen eller ledelseskonsulent Trine Godager på GFSOSU@FOA.DK  om de indholdsmæssige ting på generalforsamlingen.

 

Igen i år skal vi være på Scandic Copenhagen, Vester Søgade 6, København V.

Hotellet ligger kun fem minutters gang fra Vesterport Station og en smule længere fra Københavns Hovedbanegård. Kommer du i bil, er der en del parkeringspladser umiddelbart uden for hotellet på Vester Søgade. Her skal dog betales efter Københavns Kommunes takster. Kniber det med at finde plads, findes også en stor parkeringskælder under hotellet, som administreres af Q-park. Her er der indkørsel fra Nyropsgade 42.

 

Ankomst

Ved ankomst til Scandic vil du blive ledt ned ad gangen til venstre til konferenceafdelingen, hvor generalforsamlingen skal afholdes.  Alle medlemmer er velkomne og skal tjekkes ind med navn og fødselsdato. De medlemmer, der har stemmeret får udleveret stemmesedler. Det er vigtigt at holde godt fast i stemmesedlerne, da de ikke kan erstattes, hvis du mister dem.

Hvis du er gået på pension, har du ikke mulighed for at stemme, men du kan naturligvis deltage i debatten på lige fod med øvrige medlemmer.

 

Inspirationstelt i foyeren på Scandic: Faglig festival i stedet for generalforsamling næste år.

På den ekstraordinære generalforsamling i september var der bred enighed om, at vi fremover afholder ordinær generalforsamling hvert andet år. I det mellemliggende år vil vi i stedet fokusere den faglige debat for alle medlemmer - i et forum, hvor alle kan deltage sammen med kolleger og familie.

I foyeren har vi opsat et inspirationstelt, hvor du har mulighed for at bidrage med gode ideer til programmet på festivalen.

Medlemmerne af politisk ledelse vil byde dig velkommen og hjælpe dig. Inspirationsteltet er åbent fra kl. 16.00 frem til starten på generalforsamlingen kl. 17.30.

 

Markedsplads i foyeren på Scandic.

Kl. 16.00 åbner vi desuden dørene for en ”markedsplads” i foyeren, hvor du kan møde flere af fagforeningens ansatte og samarbejdspartnere med forskellige emner fra faglige sagsbehandlere, A-kassen med efterlønsspørgsmål og FOA Job Match, Seniorklubben, FOA SOSUs Organizer, vores undervisere på TR-uddannelserne - og hvis vi er heldige også et par af de tillidsrepræsentanter, der netop nu er i gang med grunduddannelsen. Mon ikke der også er en quiz i år?  

 

Middag

I tidsrummet kl. 16.00 – 17.30 kan du spise middag i restauranten (men husk også at afsætte tid til at besøge markedspladsen og lade dig indskrive). Restauranten ligger i den anden ende af hotellet. Her kan du nyde en skøn julebuffet med vand, øl eller vin til maden.

Vær opmærksom på, at du skal være i mødesalen senest kl. 17.30.

 

Fotografering

Der vil under generalforsamlingen være en fotograf til stede i salen. Billederne er til brug på fagforeningens hjemmeside/nyhedsbrev og vil ikke blive delt på sociale medier. Der vil desuden blive optaget en kort video, der ligeledes udelukkende vil kunne findes via fagforeningens hjemmeside. 

 

Velkomst – Generalforsamlingen begynder 17.30

Inden Generalforsamlingen officielt åbnes kl. 17.30, skal du have fundet dig en plads i salen.

Ved bordene ligger en ”dækkeserviet” med bestyrelsens forslag til arbejdsprogram for de kommende 4 år, som vi stemmer om sammen med beretningen.  Her finder du også dagsorden og QR-koder til øvrige dokumenter, som du kan få brug for fx: forretningsorden, budgettet og de forslag, som vi senere skal drøfte - samt et link til en præsentation af de kandidater, der er på valg.

Næstformand Camilla Pedersen åbner generalforsamlingen og byder velkommen.

I forbindelse med velkomsten holder vi et minuts stilhed til minde om de medlemmer, som er gået bort i det år, der er gået siden sidste generalforsamling.

Før vi går rigtigt i gang med generalforsamlingen, synger vi sammen ”Når jeg ser et rødt flag smælde”, mens fagforeningens fane bliver båret ind i salen.

 

Godkendelse af forretningsorden

Efter velkomsten går vi over til den formelle del af generalforsamlingen.

Bestyrelsen har udarbejdet et forslag til forretningsorden. Den skal godkendes af deltagerne på generalforsamlingen – du finder den via en QR-kode på din dækkeserviet.

En forretningsorden er et sæt spilleregler for afviklingen af generalforsamlingen. Reglerne fastsætter bl.a., hvordan der kan stilles ændringsforslag til de fremsatte forslag. De regulerer også, hvordan og hvor længe, man kan få ordet til drøftelserne på generalforsamlingen.

 

Valg af dirigenter

Første punkt i forretningsordenen er, at der skal vælges to dirigenter.

Dirigenterne skal lede deltagerne godt gennem generalforsamlingen og samtidig sørge for, at alle regler for generalforsamlingen bliver fulgt, og at fagforeningens love bliver overholdt.

Bestyrelsen indstiller i år følgende to som dirigenter:

  • Faglig chef i FOA SOSU Lars Svane
  • Ledelseskonsulent i FOA SOSU Trine Godager

 

Valg af stemmeudvalg

Derpå skal der vælges et stemmeudvalg. Stemmeudvalget sikrer, at vi kommer godt og korrekt igennem alle afstemninger – og de kan guide dig, hvis du bliver i tvivl.

Stemmeudvalgets medlemmer har hver et område i salen, som de skal indhente stemmer fra. Din stemme er personlig, og derfor skal den afleveres personligt til det stemmeudvalgsmedlem, som har ansvaret for det område, du sidder i.

Stemmeudvalget sikrer også, at deltagerne ikke forlader salen, når afstemningerne er i gang.

Endelig sørger stemmeudvalget for at tælle de afgivne stemmer.

Bestyrelsen har indstillet et stemmeudvalg samt en formand for stemmeudvalget, som er ansvarlig for organiseringen af stemmeudvalget og kommunikationen med dirigenterne.

 

Beretning

Bestyrelsens beretning består af den skriftlige beretning, som du har fået tilsendt som en del af medlemsbladet FOA SOSU samt med nyhedsbrevet, og den mundtlige beretning, som bliver aflagt af fagforeningens formand Tina Græsted på generalforsamlingen.

Den skriftlige og den mundtlige beretning udgør tilsammen et overblik over, hvad fagforeningen har arbejdet med det seneste år, og hvad der er sket på fagforeningens område siden sidste års generalforsamling.

Under beretningsdrøftelsen har du mulighed for at tage ordet - enten fra talerstolen eller fra en mikrofon på gulvet i salen. Hvis du ønsker at tage ordet, skal du udfylde en lille seddel, der ligger på alle borde med overskriften ”Jeg begærer ordet”. Sedlen afleverer du til dirigenterne, der så sørger for, at alle får ordet i den rigtige rækkefølge.

Det er også under beretningsdrøftelsen, at du har mulighed for at aflevering af eventuelle skriftlige forslag til ændringer af bestyrelsens forslag til arbejdsprogram.

Øvrige rammer for debatten er beskrevet i forretningsordenen, som godkendes i starten af generalforsamlingen – og som du kan finde via en QR-kode på din dækkeserviet.

Der stemmes samlet om beretningen.

Når beretningen sættes til afstemning, kan den enten godkendes eller forkastes. Der kan ikke stilles ændringsforslag til beretningen. Det skyldes, at det populært sagt er svært at ændre noget, der allerede er sket. Men der kan være uenighed eller enighed om, hvordan der er prioriteret. Det vil debatten have fokus på, og det vil formentlig efterfølgende afspejle sig i afstemningen.

 

Budget og fastsættelse af kontingent

Det er fagforeningens bogholder, Lana Besborg, der fremlægger bestyrelsens forslag til budget. Budgettet styrer, hvordan fagforeningen skal bruge sine penge i det kommende år.  Det er også i forbindelse med budgettet, at der skal tages stilling til fagforeningskontingentet i 2024.

I budgettet er indeholdt pris- og løntalsfremskrivning af kontingentet. Forslaget til budget er udsendt med medlemsbladet som en del af beretningen.

Også ved drøftelsen af budgettet er der mulighed for at tage ordet. Endnu engang skal du benytte ”Jeg begærer ordet”-sedlerne.

Til sidst stemmes der om budgetforslaget inkl. bestyrelsens forslag til kontingent.

 

Indkomne forslag

Hvis der inden tidsfristen fire uger før generalforsamlingen er indkommet forslag til behandling på generalforsamlingen, er det her, disse forslag vil blive behandlet.

Der er indkommet flere forlag som behandles med almindeligt flertal:  

Forslag til afstemning:

  1. Forslag om at generalforsamlingerne i 2026 og 2028 som forsøg afvikles som hybridmøder, så alle medlemmer har mulighed for at følge generalforsamlingen online, men uden mulighed for at stemme og deltage i debatterne. Herefter evalueres på effekten med henblik på beslutning om formen på kommende generalforsamlinger
  2. Forudsætter at forslag A er vedtaget: Forslag om at personvalg ved kampvalg også afvikles som online-valg under generalforsamlingen.
  3. Forslag om at fagforeningen arbejder aktivt for, at de kommende generalforsamlinger afvikles på lokationer bredt i de kommuner, som fagforeningen dækker.
  4. Forslag om, at hvis der opstår endnu en ledig plads i bestyrelsen, at generalforsamlingen giver mandat til, at vi lader de kandidater, som er stillet op til en lignende post, mulighed for at blive valgt til denne post. Hvis det ikke sker, trækkes forslaget.

    Forslagene bliver motiveret fra talerstolen.

     

    Lovforslag

    Der er mulighed for at stille forslag til ændringer til fagforeningens love.

    Ved tidsfristens udløb er der indkommet et enkelt ændringsforslag til fagforeningslovene til behandling på generalforsamlingen. Ændringer til fagforeningens love skal vedtages med mere end 2/3 af de afgivne stemmer. Forslaget bliver motiveret fra talerstolen.

    Forslag til afstemning:

  5. Forslag om at personvalg ved kampvalg også afvikles som online-valg i 2 uger forud for generalforsamlingen

 

Valg

Det sidste officielle punkt på dagsordenen er valg.

Her skal der vælges medlemmer af fagforeningens bestyrelse, den politiske ledelse og kritiske revisorer.  

I år er følgende tillidsposter på valg:

  • Næstformand Camilla Pedersen er på valg og modtager genvalg.
  • Medlem af politisk ledelse Janine Almy er på valg og modtager ikke genvalg
  • Medlem er politisk ledelse Jannie Hagbo er på valg og modtager genvalg
  • Bestyrelsesmedlem Susanne Yesilmen er på valg og modtager ikke genvalg
  • Bestyrelsesmedlem Heidi Kelm er på valg og modtager genvalg
  • Bestyrelsesmedlem Mads Alslev Jürgensen træder ud af bestyrelsen – vakant
  • Bestyrelsesmedlem Lene Jørgensen er på valg og modtager ikke genvalg
  • Bestyrelsessuppleant Charlotte Bartholin er på valg og modtager genvalg
  • 2. bestyrelsessuppleant Vakant
  • Revisor Bettina Svenningsen er på valg og modtager genvalg
  • Revisorsuppleant - Pernille Skovgaard Jensen er på valg og modtager genvalg

 

Klik her og se listen over, hvem der stiller op til de forskellige poster.

 

Afslutning

Når alle punkter på dagsordenen er behandlet, kan der ikke vedtages mere, og dirigenterne erklærer dagsordenen for udtømt.

Til sidst får formanden ordet til en afsluttende bemærkning.

Generalforsamlingen er nu slut, og vi håber, du har haft en god oplevelse – hvad enten det er din første generalforsamling, eller du har været med mange gange før.