Tillidsfolk mødes om unødvendige budgetbesparelser

I Århus mødes tillidsrepræsentanter for mange kommunalt ansatte i næste uge, hvor de vil diskutere Århus Kommunes spareplaner.

Tillidsfolk i FOA Århus mødes om unødvendige besparelserDet er tillidsrepræsentanter fra en lang række fagforeninger, nemlig BUPL, FOA, DSR, Teknisk Landsforbund, 3F og Dansk Socialrådgiverforening, der mødes, og det sker tirsdag den 4. okt. fra kl. 16.00 til 18.00 hos 3F Rymarken.

Baggrunden for mødet er, at et byrådsflertal har indgået et budgetforlig, der vil spare millioner på børn, ældre og udsatte grupper, selvom Århus Kommune har et driftsoverskud i alle budgetårene. Men kommunen har også et meget stort anlægsbudget, som byrådsflertallet ikke vil spare på, og hvor financieringen halter.

Desuden tager budgetforliget ikke højde for, at partierne bag en ny regering har lovet at føre en ny politik overfor kommunerne. Den vil sandsynligvis betyde, at kommunerne får lov at bruge flere penge og lettere vil kunne spare på bureaukrati. Under valgkampen har partierne i rød blok nemlig sagt, at de vil droppe VK-regeringens nulvækstpolitik og kontroltyranni overfor kommunerne og deres ansatte.

Det er derfor helt unødvendigt, at budgetforliget vil spare på borgerne og de ansatte, der hjælper dem, og det vil FOA Århus gerne informere om. Afdelingen har derfor i dag sendt over 5000 løbesedler ud til FOA Århus tillidsrepræsentanter, som de kan bruge til at informere deres kollegaer.

Se løbesedlen om budgetforliget
Se Kirsten Normann Andersens følgebrev til tillidsrepræsentanterne