Debatindlæg: Stop højreekstrem demonstration

Hvis Århus Kommune vil gøre en indsats, kan danske og udenlandske højreekstremister få svært ved at demonstrere i Århus d. 31. marts, og FOA Århus opfordrer byrådet til at tage initiativer, som kan stoppe højre-ekstremisterne.

Grundloven sikrer ganske vist borgernes forsamlingsfrihed, men ikke uanset, hvordan de plejer at opføre sig. Den såkaldte lømmelpakke betyder således, at politiet kan gennemføre administrative og præventive anholdelser, hvor politiet i op til 12 timer frihedsberøver folk, der ”giver anledning til fare for forstyrrelse af den offentlige orden samt fare for enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed”.
Politiet kan også med udlændingeloven i hånden administrativt ud- og afvise udenlandske højreekstremister ved grænsen.

Vi ved nemlig, at højreekstremistiske grupper tidligere har overfaldet tilfældige borgere fra etniske minoriteter, og deres sikkerhed vil være truet, hvis højreekstremisterne får lov at demonstrere. Byrådet bør derfor opfordre politiet til at bruge lømmelpakken og udlændingelovgivningen, på samme måde som flere landspolitikere før klimatopmødet opfordrede til, at politiet brugte lovgivningen mod klimaaktivister.

Det er heller ikke sådan, at folk automatisk har lov at demonstrere hvor som helst. Under klimatopmødet måtte demonstranterne eksempelvis ikke komme for tæt på Bellacentret, og når man skal tage højde for højreekstremisternes adfærd, så vil det ikke være forsvarligt, hvis politiet lader dem demonstrere i en by, hvor mange borgere kommer fra etniske minoriteter.

Tilsvarende er det heller ikke givet, at Århus Kommune skal tillade højreekstremisterne at demonstrere på kommunale arealer. Det er jo ikke sådan, at alle altid kan demonstrere overalt på kommunal ejendom, og for eksempel vil kommunen næppe nogensinde tillade store demonstrationer inde i selve rådhuset, fordi det vil skabe for meget uro. Tager vi igen højde for højreekstremisternes adfærdsmønster, kan kommunen afvise at låne dem kommunale arealer som for eksempel Mølleparken og her henvise til den forventede uro.

Højreekstremisternes demonstration bekymrer FOA Århus, fordi vi har mange medlemmer fra etniske minoriteter, og fordi vi mener, at fagbevægelsen har et medansvar for samfundsudviklingen. Og som fagbevægelse må vi også forholde os til, at en højreekstrem manifestation vil skade Århus’ ry i både Danmark og udlandet.

FOA Århus støtter de initiativer for tolerance og mangfoldighed, som Århus Byråd og andre har taget, efter højreekstremisterne besluttede at demonstrere i Århus. Og vi håber, at Århus Byråd vil tage flere initiativer, som kan forhindre overfald på byens borgere og forbedre byens ry.