Hvad mener du om OK-forligene?

FOA Århus’ medlemmer kan nu høre mere om de overenskomstforlig, som FOA har indgået på det offentlige område. Det sker på et medlemsmøde torsdag d. 21. marts, hvor forligene bliver gennemgået, og hvor deltagerne kan fortælle fagforeningens ledelse, hvad de mener om forligene.

Afdelingsbestyrelsen har diskuteret OK-forligene og anbefaler medlemmerne at stemme nej. Årsagen er, at forligene betyder meget lave lønstigninger, og derfor vil reallønnen sandsynligvis falde. Og da eksempelvis fødevarepriserne er de samme for højt- og lavtlønnede, så rammer et reallønsfald de lavtlønnede hårdest.

Det er baggrunden for, at FOA Århus prioriterede et overenskomstkrav om lønstigninger i kroner fremfor procenter. Et ens kronebeløb til alle giver nemlig de lavest lønnede forholdsvis mest, mens en ens procentsats virker modsat. Desværre giver forligene lønstigninger i procent, og de ca 2 % over to år er mindre end de forventede prisstigninger.

Medlemsmødet bliver holdt i FOA Århus’ lokaler på Christian X’s vej 56-58, og det sker fra klokken 19 til ca. 21. Tilmelding senest 18. marts, og det kan sker her.