Lærerne er de første - hvem bliver de næste?

Flere fagforeninger, blandt andre FOA Århus, frygter, at lærerne bare er de første, som bliver udsat for, at Christiansborg-politikerne blander sig i overenskomstforhandlingerne. Derfor støtter de en demonstration, der bliver holdt under parolen ”Lærerne er de første - hvem bliver de næste?” , og opfordrer fagforeningernes medlemmer til at deltage.

Fagforeningerne peger på, at regeringens vækstplan direkte siger, at en ”modernisering af den offentlige sektor skal frigøre 12 mia. kr. frem mod 2020”, og at det blandt andet skal ske ved at have fokus på ”arbejdstidsregler og arbejdsforhold i det offentlige”.

Regeringens og KL’s nuværende fokus på lærernes arbejdstidsregler viser, at disse ord er alvorligt ment. Og fagforeningerne mener, at når regeringen lægger op til, at forringede overenskomster skal betale dele af vækstplanen, så truer det den danske arbejdsmarkedsmodel, hvor ligeværdige repræsentanter for lønmodtagere og arbejdsgivere mødes til forhandlinger.

Dennis Kristensen taler til demonstaration i Århus
Dennis Kristensen taler ved demonstrationen i Århus.

FOA’s forbundsformand Dennis Kristensen taler ved demonstrationen, hvor også formanden for Århus Lærerforening Søren Aakjær, formanden for Frie Skolers Lærerforening Uffe Rostrup, og Sigrid Jørgensen fra Gymnasieskolernes Lærerforening er talere

Søren Dahl fra Café Hack er konferencier, mens Mads Langer og Peter Sommer leverer musikken.

Mads Langer spiller til demonstration i Århus
Mads Langer leverer sammen med Peter Sommer musikken til demonstrationen.

Demonstration foregår på Store Torv i Århus d. 20 marts 2013 fra kl. 17 til 18.30.

Danmarks Lærerforening, Frie Skolers Lærerforening, Uddannelsesforbundet, Gymnasieskolernes Lærerforening, Handelsskolernes Lærerforening og Dansk Magisterforening arrangerer demonstrationen, som BUPL/Århus, 3F Aarhus, Kost & Ernæringsforbundet, FOA Århus, LO Århus, Dansk Sygeplejeråd – Midtjylland, HK Kommunal Østjylland, Dansk Socialrådgiverforening Region Nord, Teknisk Landsforbund Østjylland, Danske Fysioterapeuter og Socialpædagogerne Østjylland anbefaler.

Tilsvarende demonstrationer bliver samme dag holdt i Aalborg, Odense og København.

Interesserede kan læse mere om demonstrationen her

Download flyver om demonstrationen her.