Pressemeddelelse: Midttrafik skal betale 300.000 kr. til fyret billetkontrollør

En tidligere billetkontrollør får nu 300.000 kr. i erstatning, fordi Retten i Århus finder, at han blev fyret på et usagligt grundlag.

- Det er en meget klar dom, som vi naturligvis er meget glade for, siger Kirsten Normann Andersen, formand for FOA Århus. Billetkontrolløren er medlem af FOA, som har kørt sagen for ham.

Den tjenestemandsansatte billetkontrollør blev opsagt i 2011, efter Midttrafik havde beskyldt ham for at have truet en kollega på livet. Midttrafiks ledelse meldte sagen til politiet, som dog frafaldt den, da de ikke mente, der var noget grundlag for anklagen. Alligevel rejste Midttrafik sagen i et såkaldt tjenstligt forhør, der er en slags arbejdsret for tjenestemandsansatte, og her mente en landsretsdommer heller ikke, at billetkontrolløren havde gjort noget forkert.

Trods de to uafhængige afgørelser valgte Midttrafik at fyre kontrolløren, og derefter anlagde FOA den erstatningssag, som han altså nu har vundet.

- Vi er naturligvis glade for erstatningen, men det er urimeligt, at en dumstædig ledelse har påtvunget skatteborgerne den ekstraregning som selve erstatningen samt sagsomkostningerne udgør, erklærer Kirsten Normann Andersen.

Udover de 300.000 kr. skal Midttrafik betale FOAs sagsomkostninger på 67.500 kr., og dertil kommer selvfølgelig trafikselskabets egne sagsomkostninger.

- Midttrafiks bestyrelse burde have grebet ind, men de har bevidstløst bakket direktionen op. De har ikke været deres bestyrelseshonorarer værd og burde levere pengene tilbage, så skatteyderne ikke alene skal hæfte for deres fejl, mener FOA-formanden.

Midttrafik kører også en række andre fyringssager mod billetkontrollører, som trafikselskabet beskylder for fusk med kontrollen og misbrug af cpr.-registret. FOA Århus mener, at Midttrafik forfølger fagligt aktive.

Yderligere oplysninger og kommentarer:
Afdelingsformand Kirsten Normann Andersen, 2631 3190