Debatindlæg: Midttrafik-toppen bør selv til lommerne

Midttrafiks bestyrelsesformand Arne Lægaard forsøger i JP Århus d. 18. november at forsvare trafikselskabets dobbeltudgifter til billetkontrol. Midttrafik betaler nemlig for, at vagter fra G4S kontrollerer de århusianske busser, og samtidig betaler selskabet løn til flere af sine egne kontrollører, som ikke må kontrollere busser, fordi Midttrafik kører en række tvivlsomme fyringssager mod fagligt aktive kontrollører.

Arne Lægaard argumenterer med, at ekstra-udgiften til G4S betaler sig, fordi vagtselskabets folk når at kontrollere meget mere, end Midttrafiks eget kontrollørkorps gjorde.
Bestyrelsesformanden har imidlertid konstrueret sit eget bevis, når han sammenligner G4S med et kontrollørkorps, som han selv har været med til at nedbryde. Arne Lægaard har nemlig støttet direktionens brutale ledelsesstil, som har ansvaret for, at Midttrafiks eget kontrollørkorps ikke har været fuldtalligt siden foråret 2010 og til sidst var reduceret til under en tredjedel.

Naturligvis kan de mange G4S-vagter kontrollere mere, end Midttrafiks eget stadigt mere reducerede kontrollørkorps kunne. Og siden 2010 har Århus fået et busrutenet, der er hurtigere at kontrollere, fordi flere busser nu kører af de samme indfaldsveje, og færre kører i yderområderne. Arne Lægaard forholder sig imidlertid ikke til, at det oprindelige kontrollørkors også havde kunnet kontrollere langt mere på et lettere rutenet, hvis Midttrafiks ledelse ikke havde forfulgt de fagligt aktive kontrollører.

Midttrafik kunne altså godt have opnået de positive resultater af en effektiv billetkontrol, selvom selskabet ikke havde valgt at betale to gange for den samme vare. Havde Midttrafik ikke nedbrudt sit eget kontrollørkorps, havde skatteyderne haft glæde af høje billetindtægter og var samtidig sluppet for en dobbeltudgift.

Midttrafiks bestyrelse og direktion har således påført skatteyderne et tab, som det ville klæde Midttrafik-toppen at dække selv.

Ove Mikkelsen
Formand for Teknik- og Servicesektoren