Pensionsordninger uændrede, når pensionskasser fusionerer

Pensionskasse-medlemmerne vil hverken opleve forringede pensioner eller vilkår, når en række FOA-faggruppers pensionskasser nu bliver lagt sammen.

Fusionen sker for at sikre en god og økonomisk ansvarlig drift. På nær portørerne er der tale om faggrupper, der hele tiden naturligt bliver mindre. I nogle tilfælde fordi de nye SOSU-uddannelser har erstattet tidligere uddannelser og i andre tilfælde, fordi arbejdsgiverne ikke længere ansætter nye i faggruppernes stillingsbetegnelser.

Det er således Pensionskassen for sygehjælpere, beskæftigelsesvejledere, plejere og plejehjemsassistenter, Pensionskassen for portører samt Pensionskassen for trafikfunktionærer og amtsvejmænd m.fl., der bliver lagt sammen, og det sker under navnet Pensionskassen PenSam.

Pensionskassernes generalforsamlinger i april 2013 godkendte sammenlægningen, som Finanstilsynet nu skal give tilladelse til.
Hvis nogle pensionskassemedlemmer vil protestere mod sammenlægningen skal de skrive til Finanstilsynet, Århusgade 110, 2100 København Ø, og det skal ske senest den 1. august 2013.

Hvis alt går planmæssigt, vil pensionskasserne regnskabsmæssigt blive lagt sammen fra den 1. januar 2013.