Sosu-assistent får overfalds-erstatning

En social-og sundhedsassistent får nu 388.000 kr. i erstatning, efter en beboer på et århusiansk plejecenter overfaldt hende.

Retten i Århus fastslog nemlig 25. november, at overfaldet var en straffelovsovertrædelse, og derfor får hun erstatningen.

Rettens afgørelse er interessant, fordi vurderingen ofte er andeledes hos Erstatningsnævnet, som i første omgang behandler den type sager. Nævnet mener i mange tilfælde, at der er tale om ”optrappede pædagogiske konflikter” og ikke straffelovsovertrædelser, og derfor får voldsofrene ingen eller kun en meget lille erstatning.

Netop den vurdering foretog Erstatningsnævnet også i social-og sundhedsassistentens sag, og FOA anlagde så sag mod nævnet. Og da retten altså nu har fastslået, at overfaldet var en straffelovsovertrædelse, så får social- og sundhedsassistenten de knap 400.000 kr. i erstatning.

Forbundets hjemmeside har skrevet en længere artikel om sagen, og social- og sundhedspersonalets problemer med at få erstatning, og interesserede kan læse artiklen her