Undgå konfliktramt arbejde - kontakt FOA

Mange FOA medlemmer er allerede i konflikt med skolelederne om, hvad de skal løse af opgaver, mens lærerne er lockoutet.

Medlemmer ansat i SFO’er har allerede konstateret, at skolelederne åbner SFO’erne for elever, som normalt ikke havde fri endnu.

Pædagogiske assistenter, pædagogmedhjælpere og undervisningsassistenter oplever, at de skal tage sig af opsyn med hele klasser, selv om de normalt arbejder sammen med en lærer. Og medlemmer, som normalt alene har tilsyn med et enkelt barn, bliver bedt om at varetage opsyn med flere børn. Enkelte er endda blevet bedt om at tage sig af noget af undervisningen. Skoleledere har henvist til, at FOA medlemmerne under normale forhold, også kunne blive nødt til at tage sig af flere børn eller tage sig af undervisningen, hvis læreren eksempelvis havde forfald på grund af sygdom – men det er en sammenligning, som ikke holder i en konfliktsituation.

Kantineledere og pedeller kan berette, at de i forbindelse med konflikten bliver sat til at varetage ekstraordinære opgaver – eks. rengøring, reparationer m.v.

Det er FOAs opfattelse, at det arbejde som FOA medlemmer skal varetage under lærerkonflikten – skal være sammenligneligt med det arbejde, som FOA medlemmerne varetager under en normalsituation. Det betyder, at hvis man normalt er to om arbejdet med en klasse, så kan man højst have tilsyn med det halve af klassen, hvis man er alene tilbage i klassen. Og det betyder, at man tidligst kan tage imod børn i SFO’en – når børnene normalt har fri. Og det betyder, at man kun kan have ansvaret for et barn – hvis det er det, som man normalt er ansat til. Og det betyder, at man ikke skal gøre hovedrent m.v. hvis det under normale vilkår ikke var en opgave, som der ville have været tid til.

Man kan – blive nødt til at acceptere afspadsering m.v. i et rimeligt omfang. Det forudsætter imidlertid, at varslingen sker rettidigt – og at man rent faktisk har afspadsering til gode. Man kan således ikke afspadsere på forhånd – med henblik på, at man så måske skal arbejde mere efter konflikten.

Som sagt så ved vi godt, at der er skoleledere, som har en anden opfattelse af – hvad de øvrige ansatte kan og ikke kan under en konflikt. Hvis ledelsen fastholder, at FOA medlemmer skal varetage opgaver, som – set med FOAs øjne – er konfliktramt arbejde, så vil vi anbefale, at I beder om at få informationen skriftligt. Den skriftlige information skal sendes til FOA Århus så hurtigt som muligt. Uenigheder om, hvad der er konfliktramt arbejde – skal nemlig behandles i Arbejdsretten.

Er du i tvivl om, hvad der er konfliktramt arbejde – eller er du i tvivl om, hvordan du skal forholde dig i en given situation – så må du meget gerne henvende dig i FOA Århus – faglig afdeling – på telefon 89366666 – eller på aarhus@foa.dk