Del fagforeningsfilm på sociale medier

Nu kan du let sprede budskabet om, at mange velfærdsgoder skyldes fagforeningernes indsats. Del nogle små reklamefilm, som viser, at vigtige goder mangler i samfund, hvor fagforeningerne er svage.

Seks ugers ferie og løn under sygdom er ikke kommet af sig selv. Det er to goder, som fagforeningernes medlemmer har sikret sig gennem overenskomsterne. Nogle gange er det sket efter en storkonflikt, som i 1998, hvor den dengang nye overenskomst tog hul på den sjette ferieuge.

FOA står bag to små reklamefilm, som viser, at seks ugers ferie og løn under sygdom er velfærdsgoder, som almindelige mennesker sukker efter i samfund som USA og Litauen, hvor fagforeningerne er svagere end i Danmark.

Fagforeningerne er kun stærke, hvis de rent faktisk repræsenterer lønmodtagerne, og derfor kan gennemføre strejker, som virker, hvis det er nødvendigt. Fagforeningsmedlemskab er ikke en privatsag, fordi vi alle står svagere og risikerer at miste vigtige velfærdsgoder, hvis kollegaer vælger at stå uden for de fagforeninger, der har overenskomster med arbejdsgiverne.

Det er diskussioner om den type argumenter, som reklamefilmene kan sætte i gang. Filmene bliver i de næste tre uger vist på tv, og her er to link til Facebook-versioner af reklamerne, som gør dem lette at sprede på de sociale medier.