Mange til kommunalt ansattes OK15 møde

Omkring 150 engagerede kommunalt ansatte FOA Århus medlemmer diskuterede næste års overenskomstsituation.

De fleste fremmødte var kampklare, og mange markerede, at ”nok er nok”, da 150 kommunalt ansatte FOA Århus-medlemmer diskuterede OK15.

Faglig konsulent Jan Helbak fortalte, hvad arbejdsgiverne lægger op til og forklarede blandt andet, hvordan de kræver ændrede arbejdstidsregler. Han fortalte også, hvordan arbejdsgiverne forsøger at knytte bånd til tillidsrepræsentanterne, så de udfører opgaver, der bør være ledelsens – for eksempel at præsentere upopulære ledelsesbeslutninger.

FOA Århus formand Kirsten Normann Andersen fortalte, hvordan fagforeningen har samlet sig om krav, der handler om løn, frihed og tryghed, og at de temaer også fyldte meget, da overenskomstkravene blev udvalgt på landsplan. Hun pegede også på, hvordan arbejdsgiverne allerede nu i praksis viser, at de gerne vil rykke mere rundt på folks arbejdstid og også optræder mere aggressivt, når det for eksempel gælder sygefravær.

Stemningen blandt de fremmødte var god, der blev klappet meget, og flere pegede på, at arbejdsgiverne optræder meget kynisk.

Baggrunden for mødet var, at en række tillidsrepræsentanter på et TR-møde om OK15 havde opfordret til, at diskussionen blev bredt ud på arbejdspladserne. Og det store fremmøde viste da også, at mange er interesserede i at diskutere OK15.