Servicebranchen ekskluderer 8 medlemsvirksomheder

Sort arbejde, illegal arbejdskraft og skumle underleverandører gør ondt og klæber til servicebranchen. Arbejdsgiverne vil helst opfattes som en snehvid branche med ren samvittighed og ordnede forhold. Derfor er 8 rengøringsfirmaer blevet renset ud – eller hver 18. af de 142 virksomheder.

”De otte ekskluderede medlemmer har ikke villet eller kunnet leve op til de krav, som de forpligter sig til at overholde som medlemmer af Servicebranchens Arbejdsgiverforening,” siger SBA-formand Finn Vestergaard, der til daglig er HR direktør i ISS Facility Services A/S.

”Sort arbejde og illegal arbejdskraft er nogle af de kedelige sager, som af og til dukker op, og som er med til at ødelægge hele branchens image”.

Firmaerne skal leve op til syv krav i Servicenormen. Udover at have styr på underleverandører skal virksomhederne også have orden i økonomi og forsikringsforhold, miljø- og personalepolitik, arbejdsmiljø, uddannelse og kvalitet.

Virksomhederne bliver kontrolleret af Dansk Standard, som årligt udtager hver femte SBA-medlemsvirksomhed til kontrol, skriver branchebladet Rent i Danmark.

Alliance+ ikke ekskluderet – men Svanemærket

Efter måneders mangelfuld rengøring havde Brøndby Kommune fået nok af det private rengøringsfirma Alliance+. Kontrakten blev opsagt 7. juni og firmaet fjernet fra Brøndbyøster Skole, meddelte borgmester Ib Terp fagbladet KLS Nyt.

”Vi har indgået aftale med Alliance+ om, at de er stoppet med rengøringen og betaler en bod på 50.000 kr. ”

Alliance+ overtog den kommunale rengøring på Brøndbyøster Skole i juli 2013. Firmaet varslede samtlige 11 medarbejdere ned til 9½ time om ugen, så de skulle gøre skolen rent på i alt 21 timer pr. dag. - Tidligere havde de 11 medarbejdere samlet 75 timer om dagen til at holde skolen ren - altså 3-4 gange mere tid.

Servicerapporter viser, at rengøringen har været ’uacceptabel og meget mangelfuld’.

Fyringen overraskede ikke næstformanden i de kommunale rengøringsmedarbejderes fagforening FOA/KLS: ”Personalet har skullet gøre rent i et urealistisk og umenneskeligt arbejdstempo,” sagde Mimi Bargejani.

Det umenneskelige arbejdstempo førte dog ikke til eksklusion fra Servicebranchens Arbejdsgiverforening – men til Svanemærkning for miljøvenlighed.

”Med Svanemærke certificeringen har vi fået en blåstempling af vores arbejde inden for etik, arbejdsforhold og god kommunikation omkring miljøforhold,” siger Alliance+ direktøren Henrik Nordenlund til branchebladet RENT I DANMARK.