3.400 til topmøde i Danmark for Velfærd – onsdag 4. oktober i Odense

Vildt mange tillidsfolk og fagligt aktive samles i Odense Congress Center på onsdag kl. 10 - 15:30 for at udveksle erfaringer og planlægge flere aktiviteter - for Velfærd, mod Skattelettelser til de rige. – Er vi parat til en fagligt travl tid 1½ måned før kommune- og regionsvalget 21. november? – F.eks. store demonstrationer tirsdag 7. november!

Fra FOA kommer hele 900 tillidsvalgte, heraf 17 fra FOA/KLS.

Topmødet åbner med - Stemmer fra arbejdspladserne.

De 3.400 deltagere fordeler sig ved borde ud fra de kommuner og regioner, de kommer fra - og udveksler historier om, hvordan vi selv oplever virkeligheden.

Velfærdens virkelighed - En ekspert i velfærd og ulighed giver tal, fakta og sit bud på udfordringerne nu og fremad.

Hvis ikke os, hvem så? - Kan vi overlade det til politikerne at gøre noget ved problemerne - eller må vi selv tage affære. Vi tester fælles handlinger live i kongressalen og udvikler ideer og planer til aktiviteter sammen. Målet er klart: - Vi skal hjem og sætte gang i debatterne med det samme! Før kommunal- og regionsvalget 1½ måned - tirsdag 21. november.

Hvad er næste skridt? - Forsamlingen skal ved hjælp af dialogduge på bordene og digitale afstemninger beslutte sig for, hvilke næste skridt vi vil tage hver især og sammen. –

Skal der f.eks. afholdes store demonstrationer tirsdag 7. november – For Velfærd, mod Skattelettelser til de rige – i København, Århus, Odense og Esbjerg?

Arrangørerne af Danmark for velfærd

BUPL, FOA, HK, 3F, Danmarks Lærerforening, Dansk Socialrådgiverforening, Uddannelsesforbundet, PROSA, Dansk Magisterforening, LO-Hovedstaden, LO-Aarhus, LO-Fyn, LO-Aalborg, LO-Randers og LO-Vest.

Program kl. 10.00 – 15.30 i Odense Congress Center:

Åbning - Stemmer fra arbejdspladserne.

Velkomst-  Forbundsformændene fra 3F, FOA, HK, DK Lærerforeningen og BUPL byder velkommen.

Schøt-ministeriet - Hjælper os i gang med et godt grin.

Om Aarhus for Velfærd, et samarbejde mellem LO- og FTF-fagforeninger - Ole V. Christensen om erfaringerne med at organisere tværfaglige velfærdaktiviteter.

Video om velfærd

Der arbejdes ved bordene - Diskussioner og arbejde ved bordene. Vi inddeler os i de kommuner og regioner, vi kommer fra - og udveksler historier om, hvordan vi selv oplever virkeligheden.

Live ordsky - Deltagerne taster stikord fra de historier, vi har delt ved bordene, på vores mobil-telefoner, så de kommer op på storskærmen live. Over et par minutter kan vi se, hvilke fælles værdier vi har - og hvilke udfordringer som er størst.

● Frokost

Velfærdens virkelighed - tal og fakta som vi skal kende! En ekspert i velfærd og ulighed giver et bud på udfordringerne nu og fremad.

Dialog ved bordene: - Hvad er op og ned bag politikkernes glansbillede? Hvor meget er der sparet de sidste 10 år?

Hvis ikke os, hvem så? - Kan vi overlade det til politikerne at gøre noget ved problemerne - eller må vi selv tage affære. Vi tester fælles handlinger af live i kongressalen og udvikler ideer og planer til aktiviteter sammen. Målet er klart: - Vi skal hjem og sætte gang i debatterne med det samme!