Hvor meget ferie har jeg?

Kære alle

Vi får en del henvendelser her i KLS vedr. ferie, og jeg oplever, at der er meget stor tvivl og forvirring over, hvor meget ferie man har, og hvordan ferien skal forstås m.m.

Så jeg vil her forsøge at redegøre for, hvordan man skal finde ud af, hvor meget ferie man har til rådighed, uden at man skal bruge af ferien på forskud.

Vi overgik til en ny ferieaftale sidste år pr. 01.09.20 - også kaldet for samtidighedsferie. Den nye ferieaftale betyder, at man får den optjente ferie i forhold til de 5 ferieuger opgjort pr. måned, og man kan også vælge at gøre brug af ferien løbende, måneden efter man har optjent den, hvis man ønsker det. Arbejdsgiver skal også være indforstået med, at man bruger ferien på de dage, man gerne vil.

Man optjener værdien af 2,08 dages ferie pr. måned man er ansat. Hvis man normalt møder og går på samme tidspunkt hver dag, kan man regne værdien af en feriedag ud ved at dele ens ugentlige timetal med fem. Derved får man det vi kalder for ens dagsnorm = ANTAL AF ARBEJDESTIMER man kan holde ferie med løn for pr. dag.

Eksempel:

En feriedag for en der er ansat 37 timer om ugen = 7,4 timer pr. feriedag = 14,8 ferie timer pr. måned

En feriedag for en der er ansat 30 timer om ugen = 6,0 timer pr. feriedag = 12,0 ferie timer pr. måned

En feriedag for en der er ansat 28 timer om ugen = 5,6 timer pr. feriedag = 11,2 ferie timer pr. måned

Så siden 1. september sidste år har man, hvis man har været i arbejde, optjent 4 x 2,08 dages ferie ved udgangen af december 2020.

Hvis man ingen ny ferie har brugt i denne periode, og heller ikke har brugt ny ferie i januar måned, bør man have værdien af 5 x 2,08 dage = 10,40 dage. Så man har derfor mere end rigeligt til at holde vinterferie i uge 7 eller 8 eller på et andet tidspunkt. Dog skal man have aftalt med arbejdsgiver, om man kan holde ferie i den ønskede periode.

Man optjener fortsat 6. ferietimer på samme måde. som man altid har gjort. Det betyder, at det antal af 6. ferietimer man har fået pr. 1. maj 2020, også kan bruges medmindre man allerede har brugt dem. Disse 6. ferietimer har man mulighed for at bruge frem til 30. april 2021 - hvor man så enten får dem overført til ny 6. ferieperiode fra 1. maj 2021 eller får dem udbetalt – hvis man har bedt om det indenfor fristen.

Sidste år havde vi også det der blev kaldt for miniferieåret. Perioden var fra 01.05.20 til 31.08.20 og hvis man havde været ansat fra 01.01.19 – 31.12.19 - hele året, havde man i miniferieåret 16,64 feriedage til rådighed udover 6. ferietimer.

Hvis man kun har brugt noget af denne ferie ved udgangen af august 2020, er resten af disse dage/timer overført til det nye ferieafviklingsår som restferie.

Eksempel:

Man er ansat 30 timer om ugen og har 16,64 dages ferie til rådighed i miniferieåret. Man har kun brugt 3 ugers ferie = 15 dage ved udgangen af august 2020 og har derfor 1,64 dages ferie til gode = 9,84 ferie timer.

Disse 9,64 ferie timer vil derpå være overført til det nye ferie år som restferie.

I den nye ferieaftale skal man huske flg.:

Ferien optjenes fra 01.09 til 31.08 året efter, første gang fra 1.september 2020 til og med 31.august 2021 OG man skal afvikle ferien samtidigt i perioden fra 01.09 – 31.12 året efter. Det vil sige, at dette første afviklingsår er fra 1. september 2020 til 31. december 2021.

Du kan også læse mere hos Fagbevægelsens Hovedorganisation her

Rigtig god ferie til alle, der skal på ferie på et tidspunkt.

Mimi Bargejani

Næstformand