Tid til planlægning af sommerferie

Kære alle

Foråret er på vej - og selv om det er koldt i vejret - så er det på tide at tænke på planlægning af sommerferien.

Hovedferien ligger som den plejer mellem 01.05. til 01.10, og som udgangspunkt skal man kunne holde 3 ugers sammenlæggende sommerferie i denne periode. Man kan dog aftale kun at holde 2 ugers sammenhængende hovedferie, men ikke mindre.

Hvis man ikke kan blive enige med arbejdsgiver om hvornår hovedferien skal ligge, så kan arbejdsgiver bestemme. Men det skal arbejdsgiver så give besked om, med mindst 3 måneders varsel, før første feriedag skal afvikles.

Hvis man har aftalt at få overført værdien af 5. ferieuge/rest af timer fra 5. ferieuge til det nye afviklingsår fra 01.09.21 – 31.12.22 - så har man fortsat kun ret til at holde 3 ugers sammenhængende hovedferie, med mindre man forinden har aftalt, at man kan få lov til at holde den i sammenhæng med ny hovedferie.

Har man ikke aftalt at få den overført, så skal den være udbetalt med marts lønnen senest.

Det særlige ferietillæg i henhold til overenskomsterne bliver udbetalt sammen med april lønnen. For de af jer der er ansat i en kommune, er det på 1,35% og for de af jer der er ansat i regionen, er det på 1,40%.

Den ene procent der vedr. ferieloven kommer til udbetaling med henholdsvis maj lønnen for perioden 01.09.21 – 31.05.22 for værdien af 9 måneder og med august lønnen for perioden 01.06.22 – 31.08.22 for værdien af 3 måneder.

God Påske ferie og sommerferie til alle inden længe.

Mimi Bargejani