Vold og trusler på arbejdspladsen – hvad skal du gøre?

Kære medlemmer

Hermed en kort genopfriskning af hvad I som medlemmer skal gøre, hvis I har været udsat for enten vold- eller trusler på arbejdspladsen. Det er særligt vigtigt for jer, der kan have med udadreagerende eller psykisk påvirkede borgere eller patienter mv., at gøre i forbindelse med jeres arbejde, hvad end det er ved at rengøre fællesrum, værelser, køkkener, eller at I står og tilbereder mad i køkkenet på hospitaler mv.

Hvad er vold- eller trusler?

Vold på arbejdspladsen kan forekomme i form af fysiske overgreb mod en medarbejder. Trusler kan forekomme i form af truende adfærd, chikane og verbale trusler. Fysisk vold består i alle former for konkrete overgreb mod en medarbejder, f.eks. slag, spark, bid, kvælningsforsøg mv. Hvis I er i tvivl om en given hændelse som I har været udsat for, er en overtrædelse af straffelovens bestemmelse om vold- og trusler, så kontakt da KLS, der gerne vil bistå i forbindelse med afklaringen hermed.

Jeg har været udsat for vold og trusler – hvad gør jeg?

Såfremt du har været udsat for vold- eller trusler på arbejdspladsen, er det klare udgangspunkt, at der er en frist på 72 timer, til at anmelde episoden til politiet. Du skal her straks gøre din leder og gerne også AMR opmærksom på episoden, således at din arbejdsgiver kan være behjælpelig med at indgive politianmeldelsen til politiet. Der er dog en undtagelse til hovedreglen om politianmeldelse, nemlig at der en pædagogisk- eller behandlingsmæssig relation mellem dig og skadevolder, og at politianmeldelse af den grund, ikke ønskes indgives. Hvis det er tilfældet, skal du sammen med din leder udarbejde en skriftlig erklæring om, at hændelsen ikke skal politianmeldelse. Det er KLS’ opfattelse, at KLS’ medlemmer - i nogle tilfælde - kan være omfattet af undtagelsesbestemmelsen qua deres hverv.

Hvorfor er det vigtigt, at hændelsen håndteres korrekt?

Såfremt I har været udsat for vold- eller trusler på arbejdspladsen, kan I have krav på erstatning efter offererstatningsloven, og der skal indgives en ansøgning til Erstatningsnævnet. Det kan f.eks., være, at I har været udsat for en voldelige episode, har været sygemeldt i en periode og modtaget behandling herfor. Det kan også være, at I som følge af sygefraværet, er nødsaget til at gå ned i tid, eller at I er blevet afskediget.  KLS vil bistå jer under hele forløbet ved Erstatningsnævnet, og kan hjælpe jer med at indgive anmeldelsen til nævnet.

Arbejdsskaden skal fortsat altid anmeldes af arbejdsgiver

HUSK at arbejdsgiver fortsat er forpligtet til at anmelde hændelsen som en arbejdsskade (ulykke). Uagtet af om hændelsen er politianmeldt eller ej, og uagtet af om der skal søges erstatning hos Erstatningsnævnet. Det er den helt almindelig procedure for anmeldelse af arbejdsskade der gælder herom, og det bør din arbejdsgiver være bekendt med.

HUSK derudover, altid er gå til lægen med din gener, da dokumentationen for dine behandlinger kan have betydning for din sag ved Erstatningsnævnet.

Har du brug for at vende en mulig sag om vold og trusler med KLS? Er du i tvivl om, en hændelse og det efterfølgende forløb kan være erstatningsgivende? Så kontakt da arbejdsskadekonsulent Michelle Khaleque i FOA/KLS på 46971512, der vil rådgive videre herom.